tag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.comments2023-08-25T01:46:02.459+02:00Maria Haglund´s bloggMaria Haglundhttp://www.blogger.com/profile/14207893940904990738noreply@blogger.comBlogger123125tag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-52322253334981737132016-09-16T13:49:00.264+02:002016-09-16T13:49:00.264+02:00Jag håller med dig om att forskningen visar att fö...Jag håller med dig om att forskningen visar att föräldrars utbildning spelar roll och jag blundar inte för detta faktum. Vad jag vill lyfta fram är min övertygelse att även föräldrar utan högre utbildning kan stötta sina barn till lyckade skolresultat. <br />Här tror jag att skolan kan göra mer för att få människor att inse detta och att prata om hur denna kan gå till. <br /><br />Självklart är det även så att det finns barn som klarar sig utmärkt i den svenska skolan utan stöd av sina föräldrar.<br /><br />Skolans uppgift är att stötta varje elev så att de utvecklas till sin fulla potential. I detta ligger att se de som har behov av olika slag och anpassa undervisning och pedagogik. Maria Haglundhttps://www.blogger.com/profile/14207893940904990738noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-54662864355891416912016-09-14T07:28:55.965+02:002016-09-14T07:28:55.965+02:00Jag har läst ditt inlägg och känner mig matt. Till...Jag har läst ditt inlägg och känner mig matt. Till skillnad mot det du skriver så finns det massor av forskning som visar att föräldrars utbildningsnivå har betydelse för barns skolresultat. Nu menas ju det självklart på gruppnivå, men det vet väl du som politiker? Stt sådan statistik/vetenskap inte är till för att från första början sätta människor/skolelever i visst fack som att framtiden redan är förutbestämd. Men på gruppnivå kan man se att barn till föräldrar med högre utbildning gör bättre resultat i skolan. Detta är livsfarligt att blunda för. För om man inte kan se att det finns skillnader, så blir det att sätta en orimlig press på både föräldrar och barn som inte har de förutsättningar som du verkar tro att alla har. En annan sak är att det finns oändligt många barn som faktiskt inte har förutsättningar att klara den normala skolgången som är tänkt att klara om man inte har diagnostiserad utv.störning eller annan grav exempelvis autism e dyl. Barn som har många begränsningar men inte kvalar in för dessa diagnoser. Barn som borde ha rätt att mötas av skola och politikervpå ett annat sätt än det du skriver.., engagemang från föräldrar. Barn som omgivningen just inte ser utifrån den de är utan just bortförklarar deras misslyckade skolgång med sådant som att föräldrarna inte är engagerade, att det var skilsmässa i fam, att barnet är osocialt etc. <br /><br />Jag läser ditt inlägg gång på gång och undrar om det verkligen står så som jag läser. Och ja, det gör det. Jag tänker tvärt om än dig. Att de flesta normslbegåvade barn utan några större bekymmer i familjen klarar sin skolgång alldeles utmärkt utan föräldrars engagemang. Jag menar inte att föräldrar inte ska vara tillgängliga och engagerade i sina barn, självklart inte. Men att göra likhetstecken mellan lyckad skolgång och föräldrars engagemang är att gräva ner huvet i sanden som en struts. Och aldrig kommer det resonemanget leda någon vart heller, mer än för de barn möjligtvis som redan har lätt att klara sin skolgång. Och föräldrar till kan då slå sig bröstet och tycka dom varit duktiga föräldrar. Eller? Om Oreäventyrhttps://www.blogger.com/profile/09551663421947007594noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-81137832579806568022016-01-08T20:00:01.101+01:002016-01-08T20:00:01.101+01:00Hej! Naturligtvis skall alla både män, kvinnor, ...Hej! Naturligtvis skall alla både män, kvinnor, pojkar och flickor få utnyttja baden! Gustavsvik är ett utmärkt sådant. Det är en självklarhet att detta skall få besökas tillsammans av de som så vill komma dit och umgås under trevliga former. Ge inte avkall på den möjligheten!Med Vänlig Hälsning Tommy Lindholm<br />Tommy Lindholmhttp://www.tommylindholm.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-23412932278649658722015-06-18T05:45:39.777+02:002015-06-18T05:45:39.777+02:00Jag erbjuder mina tjänster att ingå i en grupp som...Jag erbjuder mina tjänster att ingå i en grupp som bevakar detta säkerställande och värnande om teckenspråket. En väl genomförd konsekvensanalys har inte gjorts o därför måste nu ett mycket strukturerat bevakande ske genom full inblick i verksamheten. /Maria HermansonAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/10193881393306245949noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-60348887724997816292015-06-17T17:31:41.793+02:002015-06-17T17:31:41.793+02:00Pedagogerna som kommer med från Kattungen ska vad ...Pedagogerna som kommer med från Kattungen ska vad jag förstår vara fullt teckenspråkiga.<br />Vidare förutsätter jag att Klöverängens förskola, liksom alla andra förskolor i Örebro kommun, gör ett värdegrundsarbete. I detta ingår att inkludera alla barn i verksamheten och de aktiviteter som ordnas, se till att varje barn trivs och behandlas väl av andra barn samt pedagoger. Maria Haglundhttps://www.blogger.com/profile/14207893940904990738noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-91480419411792378792015-06-16T17:22:17.574+02:002015-06-16T17:22:17.574+02:00Jag korrigerar en mening där jag med fel knapptryc...Jag korrigerar en mening där jag med fel knapptryckning fick bort några ord. Så ska den egentligen se ut: <br />Det krävs också kunskaper om döv-identitet som är likaså en viktig grund för de barnen (döva, CI-bärare och hörselskadade) hur de då kan anamma andra språk som just svenskan, EFTERSOM TVÅSPRÅKIGHETEN är "Kattungens" förtecken?<br /><br />Johnny RydhAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-8751633427805005122015-06-16T17:08:49.877+02:002015-06-16T17:08:49.877+02:00Du skrev här "Men vi måste också ha en bra mi...Du skrev här "Men vi måste också ha en bra miljö för de som är beroende av hörselteknik - Då är Kattungens lokaler inte bra."<br />Vad är det som säger att miljön på Klöverängen är bättre utifrån hörselsynpunkt? (Det vill jag gärna ha ett svar på!)<br /><br />CI-bärare och hörselskadade är ljudkänsliga. De har inte den förmågan att reglera och sortera bort sorl, störande ljud (buller) som de hörande.<br />Alltså ska CI-bärande och hörselskadade barn beblandas sig med ett stort antal barn, vilket innebär stora påfrestningar för den gruppen. Kontentan blir att de barnen kommer att stänga av sina hörseltekniska hjälpmedel (hörapparater) för att stänga ut oväsendet så att de orkar. Konsekvenserna blir att dem blir psykiskt uttröttade och inte fullt mottagliga för tal och ljud.<br /><br />2 pedagoger ska lära sig teckenspråk, vilket kommer att ta tid (skrev du).<br />Det krävs minst 4 terminers heltidsstudier inkluderande praktik i fullt teckenspråkiga miljöer om de två ska kunna använda teckenspråket så pass flytande och naturligt. Några kursveckor räcker inte, snarare långt därifrån! <br />Teckenspråket är mer komplex än så och enormt rik på nyanser. Det krävs också kunskaper om döv-identitet som är likaså en viktig grund för de barnen (döva, CI-bärare och hörselskadade) hur de då kan anamma andra språk som just svenskan som är "Kattungens" förtecken?<br /><br />De 2 teckenspråkiga pedagogerna som följer med, hur fullt teckenspråkiga är dem? Ska dem lägga sin arbetstid på att lära ut de andra två pedagogerna för att fylla på luckorna där det brister?<br /><br />Två och liksom fyra pedagoger räcker inte till för att uppfylla de teckenspråksbehov de barnen har.<br /><br />Jag har tidigare under 1980-talet praktiserat på en förskola där en liten grupp döva barn fanns integrerade i den stora mängden barn. Personalen där hade gått på kurs, men trots det så var teckenspråket på plats obefintligt. Barnen behöver vuxna förebilder och se hur teckenspråket praktiseras mellan och från vuxna på ett naturligt sätt. <br />Den gruppen blev ofta satta i periferi, inte minst vid stora leksammanhang som byggde på tal och sång. De stod alltid utanför och tittade på. De beblandade sig inte heller med de andra barnen. Man följde också en del kriterier där de t ex vid matsituationer delades i åldersgrupper, däri en döv flicka fick sitta ensam vid ett bord med hörande barn och satt med gråt i halsen och tittade på sina andra döva kamrater som satt gemensamt i ett annat bord med andra barn i sin åldersgrupp. <br />Det fanns andra exempel som bara var jobbiga att varje dag titta på, så jag led verkligen med barnen.<br />Jag framlade vad jag tyckte om detta till föreståndaren som faktiskt senare tog tjänstledigt och vikarierade på min arbetsplats för att förstå vikten med teckenspråkig miljö.<br /><br />Johnny Rydh, f.d omsorgspedagog med inriktning till döva och hörselskadade (likaså språkstörda) med mentala funktionsnedsättningar<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-91303343459723581522015-06-16T12:39:15.981+02:002015-06-16T12:39:15.981+02:00Det är mycket ingående frågor, verksamhets-specifi...Det är mycket ingående frågor, verksamhets-specifika, du ställer som jag inte har insyn i. Vad jag dock vet är att föräldrar till de som flyttar är fullt informerade. Att alla barn inte flyttas samtidigt beror på platsbrist samt att barn som idag är 5 år ska slippa flytta två gånger (de ska ju till Birgittaskolan när de blir 6 år). <br />Jag har dock förtroende för att verksamheten, efter 30 år, har kompetens om döva/hörselskadade barns behov och språkutveckling Maria Haglundhttps://www.blogger.com/profile/14207893940904990738noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-18184441499978676312015-06-16T12:28:32.683+02:002015-06-16T12:28:32.683+02:00Jag är en varm förespråkare för att värna teckensp...Jag är en varm förespråkare för att värna teckenspråket. Jag anser att varje dövt/hörselskadat barn, samt barn till döva/hörselskadade föräldrar, ska få lära sig teckenspråk och utveckla sitt teckenspråk. Maria Haglundhttps://www.blogger.com/profile/14207893940904990738noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-30937982310008777132015-06-16T12:20:36.651+02:002015-06-16T12:20:36.651+02:00Jag anser att det, efter 30 år, finns kompetens i ...Jag anser att det, efter 30 år, finns kompetens i verksamheten om döva/hörselskadade barns behov och språkutveckling. Teckenspråket ska värnas i den nya förskolan och detta kommer jag och många med mig att följa upp. Maria Haglundhttps://www.blogger.com/profile/14207893940904990738noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-87664190528988927552015-06-16T12:15:54.528+02:002015-06-16T12:15:54.528+02:00diskussionen om att flytta Kattungen har pågått lä...diskussionen om att flytta Kattungen har pågått länge eftersom lokalerna har varit dåliga länge. Att dialogen brustit är ett faktum som är djupt olyckligt. Här måste kommunen i fortsättningen göra bättre.<br />Jag anser dock att det, efter 30 år, finns kompetens i verksamheten om döva/hörselskadade barns behov och språkutveckling. Maria Haglundhttps://www.blogger.com/profile/14207893940904990738noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-3535046561417740712015-06-16T12:11:03.896+02:002015-06-16T12:11:03.896+02:00Jag förstår att teckenspråksmiljön bäst värnas om ...Jag förstår att teckenspråksmiljön bäst värnas om förskolan ligger vid Birgittaskolan. Men vi måste också ha en bra miljö för de som är beroende av hörselteknik - Då är Kattungens lokaler inte bra. <br />I varje grupp för hörselskadade barn på nya förskolan kommer det att finnas 2 teckenspråkiga pedagoger (som följer med från Kattungen) och sedan ytterligare 2 pedagoger som ska lära sig teckenspråk, vilket självklart kommer att ta tid. <br />Jag tar med mig din kloka synpunkt om att döva/fullt teckenspråkiga bör vara med och säkra det som vi nu vill följa upp i verksamheten. Maria Haglundhttps://www.blogger.com/profile/14207893940904990738noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-81967875943908311922015-06-16T12:00:42.943+02:002015-06-16T12:00:42.943+02:00Det finns stora brister i processen eftersom dialo...Det finns stora brister i processen eftersom dialogen med intresseorganisationer har varit obefintlig. Här måste kommunen ta sin del i ansvaret och försöka reparera bristerna.Maria Haglundhttps://www.blogger.com/profile/14207893940904990738noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-53840709078369657072015-06-16T11:53:32.991+02:002015-06-16T11:53:32.991+02:00Nej, visst är det så. Därför är det nu viktigt att...Nej, visst är det så. Därför är det nu viktigt att följa upp de krav som ställts på verksamheten om att värna den teckenspråkiga miljön på den nya förskolan.Maria Haglundhttps://www.blogger.com/profile/14207893940904990738noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-38378665126088688652015-06-16T11:50:48.724+02:002015-06-16T11:50:48.724+02:00Det finns stora brister i kommunikationen - Jag hå...Det finns stora brister i kommunikationen - Jag håller med. Detta har jag ifrågasatt. Jag anser dock att det, efter 30 år, finns en hel del kompetens i verksamheten Maria Haglundhttps://www.blogger.com/profile/14207893940904990738noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-72373301541309337332015-06-16T11:45:42.059+02:002015-06-16T11:45:42.059+02:00Jag anser att verksamheten efter 30 år har en stor...Jag anser att verksamheten efter 30 år har en stor kompetens om döva/hörselskadade barns behov och språkutveckling. <br />Självklart har jag som hörande en begränsad möjlighet att sätta mig in i hur det är att vara döv eller hörselskadad. Jag håller dock med dig om att språket är det mest grundläggande i våra liv. För mig är det viktigt att döva/hörselskadade har tillgång till kompetent teckenspråkig personal och miljö under sin utbildning. Därför är det viktigt att följa upp hur verksamheten ser till att värna teckenspråket i den nya förskolan. Maria Haglundhttps://www.blogger.com/profile/14207893940904990738noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-73486257099007714682015-06-16T11:28:37.444+02:002015-06-16T11:28:37.444+02:00Jag har förstått detta med teckenspråksmiljön och ...Jag har förstått detta med teckenspråksmiljön och att den bäst värnas om förskolans placering är vid Birgittaskolan. Detta oroar mig och därför är det viktigt för mig att följa upp hur verksamheten värnar teckenspråksmiljön på den nya förskola. Maria Haglundhttps://www.blogger.com/profile/14207893940904990738noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-14077916654520533942015-06-16T11:21:07.240+02:002015-06-16T11:21:07.240+02:00Visst har vi en hel del kvar att göra för att leva...Visst har vi en hel del kvar att göra för att leva upp till benämningen Teckenspråkets huvudstad. Men ingen vill utrota teckenspråket! Jag ska göra allt jag kan för att bevisa motsatsen.Maria Haglundhttps://www.blogger.com/profile/14207893940904990738noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-78444706704942957522015-06-16T11:16:23.045+02:002015-06-16T11:16:23.045+02:00Som jag skriver i mitt inlägg så är jag övertygad ...Som jag skriver i mitt inlägg så är jag övertygad om att verksamheten kommer värna teckenspråket. Detta kommer jag, och många med mig, att följa upp att de gör. Maria Haglundhttps://www.blogger.com/profile/14207893940904990738noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-41930492104748176932015-06-16T00:10:08.854+02:002015-06-16T00:10:08.854+02:00Jag växte upp i Örebro kommun på 70-talet där jag ...Jag växte upp i Örebro kommun på 70-talet där jag alltmer känner igen och liknar vid denna dagens pessimistiska attityd och inställning till teckenspråket från den tiden, och på 80-talet då allt förändrades till det positiva för vårt språk. Dit flyttade jag med min mamma för att jag skulle få lära mig ett språk, och det blev mitt första, och jag utvecklades till den jag är idag och det är jag väldigt stolt över. Ja, oerhört stolt! Varför? Jo jag fick min dövidentitet, min dövkultur och min tvåspråkighet = jag kände mig äntligen som en människa! Som en fullvärdig människa. Detta tack vare min mamma som insåg och förstod att teckenspråket var ett rätt val trots läkarnas bryska vädjan till talet och hörseln. Hon gjorde det som kändes rätt och tog mig först till en liten förskola på Nygatan och sedan till Birgittaskolan. Och det är jag evigt tacksam för!<br /> <br />Men idag som denna då fler än det här beslutet som berör vår målgrupp medför många tragiska konsekvenser så S K Ä M S jag över Örebro kommun. Från hela hjärtat. Så att det gör ont. <br /><br />Och jag frågar er: Vad har hänt?!<br /><br />Bättre kan ni!<br /><br />Och, snälla skada inte oss och vår människovärdighet mer nu! <br /><br />Jag säger som Maria Hermanson, och många gånger om:<br /><br />RIV BESLUTET!<br />GÖR OM!<br />GÖR RÄTT! <br /><br />/Annika Flyckt Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-19030976086153697622015-06-15T20:47:25.021+02:002015-06-15T20:47:25.021+02:00Jag tänker på att du skrev att du inte förstår oro...Jag tänker på att du skrev att du inte förstår oron man känner för att kommunen inte tar det egentliga ansvaret för att säkerställa teckenspråksmiljön på den nya förskolan. <br /><br />Vad är det som inte säkerställer språkmiljön?<br /><br />1. Rutinerna vid beslut har frångåtts. Skulle detta hända andra barn som har annat språk än svenska eller som har svenska som språk?<br />2. Hur kommer det sig att CI-teamet från Göteborg har kontakt med förvaltningen i Örebro?<br />3. Vad fick förvaltningschefen att frångå rutinerna utan att göra en grundläggande riskanalys med alla experterna (CI-teamet och alla teckenspråkiga organisationer)?<br />4. Själva flyttprocessen visar också att teckenspråk inte är det primära att skydda och säkerställa dess existens.<br />5. Först ska några barn (döva barn som har CI) placeras på olika avdelningar. Vad är syftet? Har föräldrarna gett sitt tillstånd till det?<br />6. Varför ska döva och teckenspråkiga barn få vänta på att flytta till sina kamrater som de haft på förskolan Kattungen (det är traumatiskt för barn att uppleva detta).<br />7. Inget specifikt sägs var de ska placeras och på vilket sätt, kanske i en eget avdelning där man blandar ålder medan andra avdelningar följer kriterierna enligt de reglerna som finns.<br />8. Varför kan man inte flytta alla barn och personal samtidigt till en eget avdelning där de kan skapa en teckenspråkig miljö på den nya förskolan, samtidigt som barnen kan vara med andra barn som finns där?<br />9. Det finns bara en enda förskola med teckenspråk som ett språk, och det är för mycket teckenspråk enligt förvaltningen. Bara en förskola och det är för mycket teckenspråk när tanken är just det...<br /><br />Det är dessa signaler som gör att döva och teckenspråkiga inser att språkmiljön inte är det primära och att man inte tänker säkerställa teckenspråket som ett språk på den nya förskolan.<br /><br />Vänligen,<br />Lena Johansmide<br />Lena Johansmidehttp://www.johansmide.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-19101166344123284432015-06-14T23:52:40.566+02:002015-06-14T23:52:40.566+02:00Finns varken tid, råd eller intresse att underhåll...Finns varken tid, råd eller intresse att underhålla barns språkutrotare! Vill man spela dum kan man ju göra det. Det gynnar ingen. Så länge man inte förstår att teckenspråk är faktiskt ett språk som en grupp människor och deras barn talar och hur viktigt det är kanske man heller inte förstår hur viktigt det är för den grupp i världen som talar svenska och deras barn som talar svenska? Det talas för mycket svenska i Sverige. Det kan inte vara bra för de som vill anpassasig till övriga världen. De som talar andra språk struntar val i hur viktigt svenska är för svenska ..eller borde övriga världen förstå? Det är bara att gå till sig själv....."ja oroa dig inte...vi ska värna om ditt lilla språk." Det är ju trots allt bara 10 miljoner som anväder svenska för att kommunicera. Det skulle faktiskt vara bättre och mera ekonomiskt om alla i Sverige lärde sig att använda annat språk. Kanske mandarin och cantonese? Kanske spanska? .. Att svenskan dör ut måste man ju förstå med denna teknik som vi har idag. Den som inte fattar hur orimligt och kränkande det här är måste ju ha något problem.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-89202953514643248132015-06-14T23:03:34.362+02:002015-06-14T23:03:34.362+02:00Om ni bara ska lyssna och läsa igenom olika underl...Om ni bara ska lyssna och läsa igenom olika underlag för forskningar kring om språket så ni förstår att dessa här situation har hänt förut som Döva/hörselskadan vill verkligen inte så här ska hända igen för att det hemsk processor för barnen som måste gå genom allt som alla har upplev. ” AUDISM ” deras rättigheten försvann DIREKT efter nämnden har tagit sin besluten om flytten. Barnen får inte utveckling på sin rättigheten på sin nivå / identitet. Barnen får anpassa sig efter dom som inte kan teckenspråk. Då vad det utveckla till. Det kostar mer för samhällen att ge dom i framtid om vi inte ger barnens rätt och förebild och språket. Riktigt tragiskt besluten har kört över deras huvuden som Svensk medborgare som inte kan vara med och påverka till denna flytten. det har alltid hänt samma sak sen från milano tiden. Förstår ni inte vad ” milano tiden” så tycker jag personligt att ni ska läsa igenom vad Döva / HSK har upplevt. Så kontaktar ni via Sverige Dövas riksförbunden ( SDR )<br /><br />RIV om flyttens besluten och gör om och gör rätt då! För Varje svensk teckenspråkig medborgares rätt!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-71594036172826034432015-06-14T22:14:13.108+02:002015-06-14T22:14:13.108+02:00Forts på mitt förra inlägg…
Dialog och möjlighet a...Forts på mitt förra inlägg…<br />Dialog och möjlighet att påverka, möjlighet att förstå, har inte getts när beslutet bara är fattat och först då ges information. Jag har en kuslig känsla av att detta pågått länge. Under de senaste åren har flera mycket goda pedagoger sagt upp sig, en döv utbildad sökte tjänst efter ett års vikariat men fick den inte – den gick till en hörande obehörig. Arbetsmiljön är inte den bästa. Signalerna på ovilja till verkligt samarbete har varit många. Döva vuxna diskrimineras. Hur är attityderna egentligen? Riskanalyserna kring flytten tar inte upp barnrättsperspektivet och inte görs en ordentlig analys ur språkperspektivet. De analyser som gjorts är så bristfälliga att bara det visar på bristande ledarskap. Vem/vilka som ska hållas ansvariga för detta vill jag inte gräva i, även om jag kan peka ut några ansvariga. Men en ordentlig översyn av arbetsmiljön bör göras, inte bara för personalens skull utan framför allt för barnens skull. Något ÄR fel och har lett till denna konstiga situation.<br /><br />Av Örebros ca 150 förskolor har man hittills kunnat välja EN som har tvåspråkig profil i teckenspråksmiljö där teckenspråket bidrar till god utveckling inom båda språken. Barnen blir trygga i att kunna välja språk efter situation och behov.<br />Denna enda försvinner nu.<br />Lite pinsamt att detta sker just i Örebro som 2010 utropat sig som teckenspråkig huvudstad. Men detta beslut är det tjänstemän som fattat. Tjänstemän i avsaknad av ”dövkompetens”, tjänstemän som inte förstått kopplingen mellan språk, kultur och identitet. Kommunpolitikerna har börjat förstå att beslutsprocessen inte varit bra. V och MP har visat kurage nog att lyfta frågan men fler behövs för att verkligen aktivt göra något åt detta. Svälj stoltheten och ta tag i detta och våga bryta systemet och VISA att ni inte bara talar OM döva och hörselskadade utan också MED.<br />Sakkunniga finns inom kommunen – det borde vara rutin att frågor som berör döva och hörselskadade lyfts hos dem innan man går för långt i processerna. <br /><br />Nu har det gått för långt!<br />RIV BESLUTET<br />GÖR OM<br />GÖR RÄTT /Maria Hermanson<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3820105638679244182.post-18675734522372443782015-06-14T22:12:56.277+02:002015-06-14T22:12:56.277+02:00Beslutsprocessen är under all kritik – att ens ett...Beslutsprocessen är under all kritik – att ens ett sådant beslut får fattas på detta sätt i ett demokratiskt samhälle är för mig helt obegripligt. <br /><br />Det handlar inte bara om en flytt till bättre lokaler, det handlar om en nedmontering av en hel språkmiljö, ett sätt att arbeta, en modell som byggts upp och utvecklats under mer är 25 år. En tvåspråkig förskola på teckenspråkig grund där döva, hörselskadade och även hörande barn (barn till döva/hörselskadade föräldrar och barn som har döva/hörselskadade syskon) – här kunde man jobba i talspråkig grupp, i teckenspråkig grupp och i storgrupp då teckenspråket fick vara gemensamma språket. Verksamheten låg i byggnader där också Birgittaskolan finns. Barnen ser större barn och andra vuxna teckna i närmiljön. Denna språkmiljö är unik. Nya mer funktionella lokaler söktes. När beslutet kom överrumplades många. Man hade tagit för givet att det skulle vara inom gångavstånd från Birgittaskolan. Information om att Lillån var aktuell verkar inte alls ha gått ut. Man tar beslut om en omorganisation där barnen ska integreras och delas upp i grupper med hörande barn som inte har koppling till teckenspråk. Närheten till Birgittaskolan och möjligheterna till samarbete i olika former är vad man tagit för givet skulle bestå och utvecklas.Den naturliga teckenspråksmiljön raseras. Jag skulle vilja likna det vid ett språkmord.<br /><br />Cheferna säger de skickar hörande personal på teckenspråkskurs så de kommer att bli tvåspråkiga. Helt otroligt i mina ögon! Tänk om jag skulle låta mitt barn gå i franska skolan där de skickat personal på sommarkurs i franska och de sedan bedöms de vara franskspråkiga! Tänk om franska skolan inte hade några infödda fransmän! Hur kan då skolan förmedla den franska kulturen, det genuina i det franska språket? En omöjlighet säger du kanske? Men det är just det som händer nu. Döva pedagogerna ska vara kvar med döva barnen. De som är genuina teckenspråksanvändare och framför allt kulturbärare är man inte intresserad av under första året. DET om något visar det omöjliga i att ”säkerställa” kompetensen hos personalen. Nej, det handlar om en nedmontering av en verksamhet som under en period fungerade väldigt bra, barnen utvecklades positivt och fick en bra grund innan de började skolan. Hur ska det nu gå? Ni säkerställer så ”lugna er” …”vi säkerställer”… HUR tänker ni säkerställa detta? Med hörande som gör bedömningen eller tänker man kanske bilda en referensgrupp med sakkunniga representanter? Med sakkunniga representanter avser jag INTE CI-team utan språkfolk, fullt teckenspråkiga kulturbärare eller pedagoger med gedigen erfarenhet av tvåspråkighetens innebörd och betydelse.<br />Forts följer /Maria Hermanson<br />Anonymousnoreply@blogger.com