måndag 19 augusti 2019

Skolstart

Idag öppnar grundskolorna i Örebro sina portar för nästa läsår. Det är en högtidsdag för kunskap och lärande!Jag hoppas att varje elev känner att dagen är värd att fira, att de möts av lärare som har höga förväntningar på dem och av klasskamrater som erbjuder gemenskap. 

Jag hoppas också att lärare i Örebros skolor känner glädje i att ta emot sina elever. Att de känner att de har stöd och även höga förväntningar på sig inför det nya läsåret.

Min ambition som skolpolitiker är att se till att skolans sätts högt på den politiska dagordningen och att allt som sker i skolan ska ha till syfte att värna kunskapsuppdraget.

Jag vill att resurser ska finnas i skolan för att varje lärare ska ha förutsättningar att klara varje elev. Det handlar så klart om pengar men också om att göra mer av det vi vet fungerar i skolan. Det finns så mycket skolforskning som vi kan använda oss av och det tillsammans med all kunskap, klokskap och erfarenhet som finns i lärarkåren i Örebro kan vi komma långt. I detta är det viktigt att ha ett gott pedagogiskt ledarskap och en systematik i kvalitetsutvecklingen på varje skola.

Grunden för allt är att ha höga förväntningar. Jag anser att vi ska tro på varje elevs förmåga att lära sig saker och detta oavsett bakgrund. Men vi måste också förklara att kunskap inte kommer gratis. Att lära sig saker är många gånger jobbigt och kräver ansträngning. Skolarbetet måste ges tid vilket elever och deras föräldrar måste förstå och ta på allvar.

Det är enligt min mening dags att höja ambitionsnivån för Örebros skolor. Vi får inte nöja oss med mindre än att alla elever ska klara godkända kunskapsresultat. Jag börjar detta läsår med höga förväntningar på att varje rektor, varje lärare och varje elev ska lyckas i skolan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar