måndag 8 februari 2010

Kundundersökningar i den kommunala verksamheten

I dagens NA skrivs det på Kumlasidan om en undersökning som kommunen har gjort på fritis i Kumla där barnen får tala om vad de tycker om verksamheten. Resultatet var inte tillfredsställande då färre än 90% av barnen som svarade var nöjda. Målet i Kumla är att 90% ska vara nöjda. För mig är detta mål märkligt, jag undrar varför målet ska vara att 10% är missnöjda med den verksamhet som kommunen bedriver? Vilket företag skulle överleva med den målsättningen?

Att man sedan nöjer sig med att endast 153 barn av 872 svarade frågorna är också konstigt. Om kommunen nu ska genomföra undersökningar är väl ursäkten tidsbrist en dålig förklaring till att så få fått möjlighet att vara med i undersökningen. Ska undersökningar genomföras så bör man gå in i det arbetet med målet att hinna få svar av så många som möjligt.

Jag tycker att en uppföljning av kommunens verksamhet i form av enkäter, som de som använder den kommunala tjänsten får svara på, är bra. Det är viktigt att ta reda på vad kunden tycker och utifrån det utveckla verksamheten. Jag tycker att man mycket väl kan lägga ut resultatet på olika undersökningar på kommunens hemsida så att människor i Kumla utifrån dessa resultat kan få en uppfattning om verksamheten och sedan välja skola, barnomsorg mm.

Jag tycker också att andra typer av uppföljningar ska göras av den verksamhet som bedrivs med skattemedel. Vi i oppositionen i Kumla föreslog i budgeten inför 2010 att kvalitetsgranskare ska syna det som kommunen och andra gör med alla våras skattepengar.

Det är viktigt att den verksamhet som kommunen bedriver har en bra kvalité. I Kumla har vi idag inga alternativ utan vi är alla hänvisade till kommunal verksamhet i all service. Som moderat tycker jag att detta är en stor brist. Jag tror att konkurrens och olika alternativ skulle bidra till en bättre service, sporra till en högre kvalité och framför allt ge möjlighet för kumlaborna att få mer att välja på

Oavsett om vi har alternativ eller inte ska den verksamhet som finansieras via skattemedel vara bra och bedrivas enligt vissa mål. Målen ska följas upp och kvalitén säkras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar