onsdag 5 september 2018

Fokus på välfärden

Jag är moderat för att jag tror på människors förmåga att fatta beslut över sina egna liv. För mig är det viktigt att det vi betalar in i skatt förvaltas klokt och används till rätt saker.
Jag vill att mer av örebroarna skattepengar används till vården, skolan och omsorgen för det är jag övertygad om att örebroarna förväntar sig ska fungera. Idag görs mycket som är onödigt eller kan vänta och det tar resurser från det som är viktigt att vi har pengar till.
Exempelvis ska Kulturkvarteret (en investering som just nu är uppe i 700 miljoner) inte byggas, vindkraftverken (som kommunen äger och driver med förlust) säljas och ombyggnation av gator (visst blir det fint men dyrt och svårare att ta sig fram) stoppas.
Jag är övertygad om att föräldrar förväntar sig att barnen kommer hem från varje skoldag lite klokare. Jag tror att vi alla vill att våra gamla föräldrar, om de behöver, ska få omsorg av hög kvalite och även ha inflytande över vem som kommer hem och levererar den omsorgen. Vi förväntar oss alla att vården ska finnas där när vi behöver den.
I dagens Örebro har endast var fjärde elev kunskaper nog för att komma in på gymnasiet och allt för många äldre är otrygga med omsorgen. Vårdköerna är allt för långa och tillgängligheten till våra vårdcentraler för låg. Detta är ett misslyckande som måste få ett slut.
Örebroarna måste kunna lita på kommunen!
En röst på moderaterna på söndag är en röst för valfriheten att välja skola, omsorg och vård. Vi vill ge varje skola förutsättningar att klara varje elev. Vi vill ha en omsorg med kvalité och inflytande för människor som är beroende av att få hjälp. Vi vill ha en vård som präglas av snabbhet, hög kvalité och där man får träffa samma läkare vid alla besök.
För att klara detta måste fler örebroare ha ett jobb att gå till och en kommunledning som har mod att prioritera det som är viktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar