fredag 4 januari 2019

Skolval

Förra året avslutades för min del med en debatt/diskussion om skolvalet i Örebro. Denna sändes igår och kan avlyssnas 11 minuter in i sändningen på Radio P4 Örebro.
Vi är inte överens Jessica Ekerbring (S) och jag om sakers tillstånd vad gäller skolvalet. Hon är nöjd med att elever får önska skola menad jag vill att alla ska välja skola. Det blir liksom inte allvar förrän alla tar steget full ut och verkligen engagerar sig i sina barns skolgång. Jag är övertygad om att det går om vi samtidigt erbjuder bra information och hjälp till de som behöver.
Jag oroas över socialdemokraternas handfallenhet i att skolor är segregerade. Ekerbring återkommer till detta faktum som hon inte har några förslag på att komma tillrätta med. Hon verkar förutsätta att en viss grupp elever i en skola gör att skolan inte klarar sitt uppdrag. Jag tänker tvärt om - det är aldrig elevernas fel! Det är vår uppgift att klara skolan oavsett oavsett vilka som går där!
Vi måste se till att varje skola får förutsättningar att klara sitt uppdrag. Jag anser att vi ska starta med att ha höga förväntningar på varje skola. Det ska inte spela någon roll om skolan ligger i Brickebacken, Vivalla eller Almby - elever i varje klassrum ska klara kunskapsmålen!
En klok skolledare sa en gång till mig - gör vi på rätt sätt så klarar vi varje elev - det tror jag på och det vill jag skapa förutsättningar för.
Vi måste se till att arbetsmiljön är bra för alla lärare i Örebro. Vi måste se till att alla lärare kontinuerligt får kompetensutveckling och får en lön som motsvarar arbetsinsatsen. Vi måste se till att varje rektor tror på sin personal, stöttar och utvecklar verksamheten mot en skola där kunskapen står i centrum.
Vi måste se till att varje elev möts av skickliga lärare som har höga förväntningar på elevens förmåga att klara skolan. Klarar vi det så kommer varje skola få bra rykte och klara konkurrensen i skolvalet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar