onsdag 27 juli 2011

En eloge till det ideella arbetet

Sommarledigt och tid för eftertanke har infunnit sig. Tidningarnas nyhetstorka gör att andra saker får plats, som reportaget om Storgatan, denna styvmoderligt behandlade stadsdel. Självklart ska vi öppna Storgatan för bilar. Det är viktigt att hela city lever och jag tror att tillgängligheten spelar stor roll för butikerna på norr.

Idag kan vi i NA (där Tina Acketoft, FP, är gästkrönikör) och i SvD läsa om ideellt arbete som är en förutsättning för föreningsliv, en aktiv fritid och en massa arrangemang i vårt avlånga land. För många är det självklart att engagera sig i barnens aktiviteter, i den förening man är medlem eller bara för att bidra i samhället. Jag har engagemang i en simklubb (SK Nautilus som har sin verksamhet i Kumla och Hallsberg). Det gör jag delvis för att betala tillbaka för alla de år är jag var aktiv under min uppväxt men även för att det är roligt. Jag tror också att jag i mitt politiska arbete har nytta av att få en insikt i föreningslivets förutsättningar.

För många människor ger ideellt engagemang och arbete livet en mening. Här verkar man i ett meningsfullt sammanhang, känner en gemenskap, har kul och bidrar till att andra människor har det bra. Jag beundrar ungdomsledare som dag efter dag åker till idrottshallar för att träna andras barn, de är ovärderliga för folkhälsan. Jag beundrar kyrkor, scoutkåren, musikskolor, konstklubbar, pensionärsföreningar m.fl. som på ett konkret sätt bidrar till ett aktivt liv för människor. Utan alla dessa skulle samhällets resurser inte räcka till.

Rent krasst är det så - kommun, landsting och stat kan inte ge människor en mening med livet. Samhället kan endast skapa förutsättningar för människor och organisationer att verka. Därför är det viktigt att alla föreningar behandlas lika. Vi som fördelar resurserna måste förstå vilken insats det ideella samhället gör. Vi måste inse att en satsad krona i exempelvis en idrottsförening betalar sig mångfalt om man tänker på alternativet till att ungdomarna får en meningsfull fritid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar