tisdag 24 juli 2018

Sommarlov

Nu har halva sommarlovet gått för eleverna i Örebro och jag hoppas att alla har det bra. Jag önskar att alla har möjlighet att uppleva saker, umgås med sina familjer och mysa i det vackra vädret. Men jag vet dock att det inte ser ut så för alla. Det finns barn som är hemma hela lovet då deras föräldrar behöver jobba. Det finns också de vars föräldrarna inte har råd eller av annnan anledning inte har möjlighet att komma iväg på utflykter eller resor. 

Jag hoppas dock att föräldrar och barn tar till sig av alla aktiviteter som ordnas av kommunen och andra i sommar. Unga människor behöver vettig sysselsättning och det är riktigt bra att KomTek, föreningar och andra ideella krafter ordnar för unga att aktivera sig. Exempelvis hade Rotary-klubbarna i Örebro, i samarbete med Korpen, ett sommarkollo på Ässundet för yngre elever i början av lovet. 

Ett annat exempel på smart aktivitet är att, som Djupadalsbadet i Kumla gör, ha böcker för utlåning där barn och unga finns. Det finns väl inget mysigare än att slappna av med en bok efter att man har badat! 

Ja, det är bra att ta tillvara på möjligheten att under lovet förkovra sig och/eller läsa igen det som man ligger efter i skolan. Lovskolan som numera erbjuds elever är bra även om den enligt min mening sätts in för sent och borde vara obligatorisk för elever som ligger efter. 

Det moderata förslaget är att fyra veckors lovskola ska vara obligatoriskt för elever som riskerar att inte komma in på gymnasiet från skolår 6 till 9. Dessutom ska läxhjälp alltid finnas på skolan. (I dag finns möjlighet till statsbidrag till 50 timmars lovskola och i Örebro erbjuds det till 8:or o 9:or) 

Under ledigheten finns tid att reflektera och fundera över sin framtid. Jag önskar att fler elever kunde vara tillfreds med att de klarat skolan och att de fått den hjälp de behövde av skickliga lärare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar