Vi pratar ofta om hur viktigt det är att tidiga insatser
sätts in när elever halkar efter i skolarbetet. I mätningar som gjorts visar
det sig att stöd till elever oftast sätts in i slutet av högstadiet vilket ju
verkar vara rätt sent…
Jag, och många med mig, inser att det blir billigare att åtgärda ett problem
tidigt än sent och framförallt hävdar jag att man sparar på personligt
lidandet. Jag anser att vi måste sätta barnets behov före ekonomi och se en
tidig insats som en investering.
Det finns elever som i Örebros skolor inte får det stöd de
behöver för att hänga med i skolan. Det är allt ifrån dyslektiker som inte får
sin diagnos, eller rätt tekniska hjälpmedel, till eleven som år efter år halkar
efter i exempelvis matte.
För mig är detta allvarligt. Varje skola måste klara av att
se varje elev och garantera att vi inte alldeles för sent kommer på att det
finns stora brister. Färre elever per klass, vilket gör att pedagogen har
möjlighet att bättre se varje elevs behov, är en del av lösningen. Rätt
kompetens på varje pedagog är en annan del.
DN skrev i lördags om forskare som håller på med ett kunskapstest
i matte för lågstadiet och sedan efterföljande övningar för de elever som visar
på bristande kunskaper. Sånt blir jag glad av att läsa – Konkreta verktyg som
kan underlätta för våra pedagoger i deras uppdrag att ge varje elev möjlighet
att utvecklas så mycket som möjligt.
Karolina Wallström (FP) lyfte på gårdagens Kommunfullmäktige
frågan om barn i Örebro som inte får sin behov tillgodosedda.
Tove Lifvendahl skriver om utanförskapets kostnader vilka är betydligt högre än om vi i tid tog tag i problemen med elever som halkar efter i skolan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar