Ingemar Berglund verkar i sitt svar, på NA:s insändarsida den 30/5, till mig vara helt emot
betyg i svensk skola. Men hans resonemang kring forskningsbevis tycker jag
missar den viktiga aspekten om hur skolan tar hand om de resultat som betygen
visar. Betyg visar på ett tydligt sätt hur eleven ligger till och om skolan
inte tidigare har agerat för att eleven ska nå målen ger betyget en tydlig
signal.
Att elever, som Alliansregeringen föreslår, ska få betyg
från skolår 4 ska ses som ytterligare ett steg mot en kunskapsskola som ser
varje barn.
Men än viktigare är vad vi huvudmän gör lokalt i Örebros
skolor. Med de kunskapsresultat vi har i Örebro är det tydligt för mig att skolorna
på ett bättre sätt måste motivera elever till kunskap. Här är lärarens roll
central och jag anser att varje elev har rätt till en bra pedagog. Varje lärare
ska ha förmågan att uppmuntra och utmana varje elev så att han/hon når sin
fulla potential. I detta arbete har varje skolledare ett stort ansvar.
Den lokala politikens roll är att avsätta resurser och sätta
kloka mål för skolan som vi kontinuerligt mäter och följer upp. Här anser jag
att Örebros skolor, med den politik som Socialdemokraterna för, både saknar
resurser och tydliga politiska mål.
Skolorna i Örebro tyngs av besparingar, stora klasser och
knappa resurser till elever i behov av särskilt stöd. Detta samtidigt som de
lokala politiska målen är för många och otydliga.
Nya Moderaterna i Örebro har de senaste tre åren prioriterat
mer resurser till skolan än den styrande S-majoriteten. Våra vallöften är färre
elever per klass, ökad trygghet för varje barn i skolan och ökat fokus på
kunskap. Tillsammans med tidigare betyg gör det skolorna i Örebro mer rättvisa.
En rättvis skola gör Örebro tryggare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar