fredag 12 september 2014

Låg trovärdighet i löften från S

I ett brev till lärare i Örebro lovar Lena Baastad att börja satsa på skolan – Jag säger att det är på tiden!

Sedan omvalet har Socialdemokraterna i Örebro, trots höjda statsbidrag på 573 miljoner sedan 2006, sparat 40 miljoner på skolorna i Örebro. Pengen per elev krymper, lärarna sliter halvt ihjäl sig och påtalar gång på gång att resurserna inte räcker men Socialdemokraterna är nöjda med att de har investerat i lokaler!

Jag tror att brevet för många pedagoger i Örebro känns som ett slag i ansiktet. Jag tror att många blir irriterade över att Socialdemokraterna inte lyssnar eller bryr sig om vad personalen säger. Jag tror att många funderar om det ännu en gång bara är fina ord utan substans.

För mig är Socialdemokraternas skolpolitik obegriplig. Varför skär man först ner på verksamheten och sedan, när valet kommer, påtalar att skolan är viktig och måste satsas på? Varför är man så otydlig i sin ambitionsnivå under mandatperioden för att i valrörelsen vakna upp och påtala att skolan är viktig?

Dessutom är löftena som Socialdemokraterna i Örebro ger villkorade. Det måste bli en S-styrd regering i Rosenbad. Det lyser igenom – de har ingen lokal politik för skolorna i Örebro!

Får Nya Moderaterna i Örebro förtroendet på söndag lovar vi, oavsett regering, att göra följande: Satsa på färre barn per grupp i förskolan, mindre klasser i skolan och ett strukturerat arbete mot mobbning och kränkningar på våra skolor.

Jag vill höja och tydliggöra den politiska ambitionsnivån för Örebros skolor. Varje elev ska klara minst godkända betyg i alla ämnen. Varje elev ska mötas av en skicklig pedagog och till detta måste varje skola och varje lärare få förutsättningar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar