Jag håller med signaturen ”Lärare”, som skrev på insändarsidan i NA förra veckan, om att lärarna i svensk
skola behöver arbetsro. Alliansens skolreformer har varit nödvändiga för att
återupprätta kunskapsskolan och viktigt är att dessa sjösätts fullt ut i varje klassrum.
Nu ska vi prioritera att varje pedagog ges tid till sitt huvuduppdrag – att
förmedla kunskap.
Samtidigt menar jag att varje skola och lärare ständigt
måste bejaka förändring. Samhället utvecklas, ny forskning kommer och skolan
måste hänga med. Därför är kompetensutveckling och diskussioner mellan
pedagoger på skolan viktigt. För detta måste avsättas tid.
När jag är ute och besöker skolor i Örebro möts jag av
engagerade pedagoger som med all rätt är stolta över sitt yrke och det arbete
de gör. I engagemanget står eleven i centrum och många är de lärare som är
villiga att göra det lilla extra för att eleven ska lyckas. Men jag möts också
av en frustration över stora klasser, otillräckliga resurser, en tung
arbetsbörda och många arbetsuppgifter som man inte anser tillhör läraryrket.
Jag anser att vi kommunpolitiker på ett bättre sätt måste ta
dessa signaler från skolans personal på allvar. Vi måste göra mer för att
förbättra förutsättningarna för varje lärare att göra ett ännu bättre jobb.
Nya Moderaterna i Örebro har sedan omvalet sagt nej till
Socialdemokraternas totalt 40 miljoner i nedskärning på skolan. Nya Moderaterna
lovar mer resurser till Örebros skolor. Vårt tydliga mål är att alla elever ska
klara minst godkända betyg i alla ämnen. Nya Moderaterna lovar att minska
klassernas storlek, förbättra anti-mobbningsarbetet och ge varje elev mer tid
tillsammans med skickliga pedagoger.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar