Igår presenterade Anna Sjögren sin studie om effekten av att betygen på 70-talet togs bort i åk3 och åk6. Slutsatsen är att det är de lågutbildades barn som har förlorat på detta och säkert är det tvärt emot alla intentioner från den svenska vänstern.
Flera ledarsidor, bl.a. NA och SvD, kommenterar undersökningen idag och själv drar jag slutsatsen att just Kumlas elever skulle klara sig bättre med betyg i lägre åldrar.
I Kumla är utbildningsnivån relativt låg. Resultaten, måluppfyllelsen, är också låg. Med tidigare betyg skulle en tydlig signal ges på vilka insatser som behöver sättas in.
Det är viktigt att elever får en bra kunskapsgrund i de lägre åldrarna, det duger inte att i årskurs åtta få reda på att kunskapen är för låg. Då kan loppet vara kört och tiden som är kvar i skolan kanske inte räcker till för att reparera de förlorade kunskaperna.
Jag anser att demonteringen av den svenska skolan, flummet och bristande uppföljning av kunskapen är socialdemokratins stora svek mot alla barn och ungdomar. Jag är speciellt irriterad över detta då det är barn från familjer med ovana för studier som drabbas mest.
Kumla är en arbetarkommun. Vi har fina skolor med bra pedagoger men vi har fel fokus. Vi skulle kunna lära mycket av Haninge där raka kunskapskrav följs av tydliga kunskapsuppföljningar.
Det har visat sig i flera jämförelser att kopplingen mellan resurser, i form av pengar, och måluppfyllelse alltid är relevant. Jag tror att kunskap i fokus, inställningen att alla kan oavsett bakgrund är viktigt. Jag tror att tydliga mål, konstruktiv uppföljning, resurser att ta hand om elever med särskilda behov och mandat åt skolans pedagoger att utveckla verksamheten kan ta oss i Kumla långt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar