Jag har idag varit på besök hos Capio Läkargruppen i Örebro. Det var mycket intressant att höra om deras arbete med service och kundens behov i centrum.
Läkargruppen ser sig som ett alternativ och komplement till den offentliga vården och de har mycket samarbete med USÖ. De jobbar dock annorlunda än vad den offentliga vården gör och då speciellt har de ett helt annat servicetänk.
I undersökningar som Läkargruppen gör bland sina kunder har de höga betyg och de matchar mycket väl kundernas förväntningar.
Det är synen på patienten i fokus som jag gillar. All personal får kontinuerligt gå en servicekurs och de pratar mycket om vad som är bäst för patienten. Det är viktigt att lyssna, anpassa sig och se behovet hos patienterna. Personalen har också mandat att fatta beslut, i det lilla, som gynnar patienten. De jobbar också mycket med att följa upp sina kunder för att höra om de har frågor om vården..
Rätt person på rätt plats arbetar de efter. Läkare får vara läkare och slipper en massa administrativt arbete därmed kan de spendera maximal tid med patienten. Det blir på det sättet mer effektivt och kortare väntetider för patienten.
En trevlig miljö, ta bort sjukhuskänslan och att skapa ett lugn är viktigt för att patienten ska bli mer mottaglig för behandling. Smart tänkt och något som den offentliga vården borde försöka efterlikna.
Man kan inte rakt av jämföra Läkargruppens verksamhet med den offentliga vården men det är nyttigt att lära av varandra. Alla mår bra av att diskutera verksamheten, ha en dialog och lära av varandra.
Vad jag önskar är att den offentliga vården mer kunde tänka kund och sätta varje patient i centrum. Det är viktigt att fråga sig för vem man jobbar, var pengarna kommer ifrån och vem som ska vara nöjd när arbetsdagen är slut. För mig är svaret på alla tre frågorna – patienten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar