onsdag 10 november 2010

Ökad kostnad för politik

I Kumla håller vi inom respektive politiskt parti just nu på med att fastställa vem som ska ha vilka politiska uppdrag. Processen föregås av förhandling inom respektive block om hur uppdragen ska fördelas per parti. Beslut tas på Fullmäktige på måndag.

Det anmärkningsvärda i år är att det stora styrande partiet socialdemokraterna bestämmer att kostnaden för den politiska organisationen ska öka. Först tar de beslut om att införa en gymnasienämnd med sju ordinarie ledamöter och idag fick vi reda på att de utökar styrelserna i de kommunala bolagen med två ledamöter per bolag.

Att en gymnasienämnd ska införas har vi vetat ett tag och det tycker vi i oppositionen är fel. Vi reserverade oss mot detta beslut då vi anser att gymnasiefrågorna kan skötas av Barn- och utbildningsnämnden. Kostnaden för att ha en extra nämnd var ett starkt argument för vårt ställningstagande. Vi kan också konstatera att det gymnaseutskott som idag hanterar gymnasiefrågorna i Kumla ställer in många av sina sammanträden eftersom ärendena är för få…

Att utöka antalet ledamöter i bolagen motiverar Lennart Eriksson med att fler vill vara med och att den socialdemokratiska gruppen har bestämt att det ska vara så.

Ja det är enkelt att vara socialdemokrat i Kumla. Tänk att bara kunna bestämma att några fler ska vara med, att några fler behöver ha ersättning eller att kunna lugna sina medlemmar med att erbjuda dem några extra uppdrag.

För mig som moderat är synsättet främmande. Jag kan snarare se att antalet politiker ska dras ner. Jag håller med Lennart Eriksson som anser att demokratin måste få kosta men för mig finns det en gräns.

Vad kommer gymnasienämnden att göra för nytta? Vad är det de ska göra som inte Barn- och utbildningsnämnden klarar av? Varför ska de kommunala bolagen utöka sina styrelser? Vad ska två extra ledamöter tillföra?

För mig är det magstarkt att utöka den politiska organisationen när förvaltningarna sliter för att klara sin verksamhet. För mig är det viktigare att tillföra resurser i kommunens kärnverksamhet än att vi politiker ska få några fler poster att strida om!

1 kommentar:

  1. Hej Maria,

    Välkommen till Örebro.

    Jag antar att du känner till följande:

    Ni, Moderaterna, i Örebro har varit starkt bidragande till att höja kostnaderna för politiken i Örebro.

    Detta av tre orsaker:

    1. KSAU. Moderaterna i Örebro bestämmer, som du säkert vet, just över ingenting. Ändå har man, ni, infört ett arbetsutskott till kommunstyrelsen som på fyra år knappt fattat ett enda beslut, men som kostat väldigt mycket pengar.

    2. Ni har höjt politikerlönerna rejält.

    3. Under er ledning har Örebro slagit nåt sorts sverigerekord i politisk administration. Jag vet inte om du besökt din arbetsplats, Rådhuset i Örebro, än, men när du gör det - du kommer se så många politiker...

    Så jag ser fram emot din kritik över dina partikamrater i Örebro. När kommer den?

    SvaraRadera