fredag 7 maj 2010

En fredag i maj

”Det blåser bättre opinionsvindar” var kommentaren som en moderat fällde på marknaden i Hallsberg idag när vinden tog tag som bäst. Det är ju kul att Alliansen går bra i Demoskops senaste mätning, det ger råg i ryggen åt våra valarbetare och manar nog alla till att kämpa på. Valet spås bli jämt men jag har en tro på vinst för Alliansen. Jag tror att ju mer S, V och MP presenterar av sina regeringsförslag så kommer opinionsvindarna blåsa åt Alliansens håll.

Det är trevligt med marknad, människor samlas, träffas och det går alltid att slänga käft med ”knallarna”. I Hallsberg, liksom i Askersund i förra veckan, var de flesta politiska partier på plats. Det är bra att lokala politiker finns ute bland folk så att människor har möjlighet att ta kontakt. Inne i Stadshus eller i sammanträdeslokaler hör vi hemma emellanåt men jag är av åsikten att minst lika mycket tid bör spenderas ute bland folk. Det kan vara på torget eller ute på besök i verksamhet eller företag.

Just nu, när det är fyra månader kvar till valet, är de flesta partier intresserade av att synas. Nu är det så dags att lyssna på vad människor vill anser jag. Nej vi politiker måste ut mer mellan valen, ut och prata, göra det enkelt för människor att träffa oss och vara på olika ställen för att lyssna och lära vad människor tycker att problemen i vårt samhälle är. Jag, och många med mig, har försökt, det är inte enkelt att hinna allt men ambitionen finns där.

På torget i Kumla idag är det aktivitet men rätt tomt på folk. Socialdemokraterna är på plats i sin stuga (de har flyttat sitt fredagscafé från lokalen på Köpmangatan till stugan på torget), Bondens egen butik står parkerad och Lärarförbundet har kampanj.

Lärarförbundet (LF) efterfrågar mer satsningar på skolan och det anser jag väl att de med denna regering får. Kommer dessutom vi i majoritet i Kumla ska de få se på kunskapsfokus även på lokal nivå! LF menar att alla valfrågor börjar i skolan och de delar ut fröpåsar med text som uppmanar att vi ska så ett frö för framtiden. Jag håller med. Skolan är viktig, bra lärare är viktigt och fokus på kunskap är viktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar