lördag 8 maj 2010

Veckans bloggdebatt

Veckans bloggdebatt handlar om huruvida Alliansen i höst kommer bli omvalda eller ej. Jag är övertygad om att det blir så, det kommer att vara jämt men omvalda blir de.

Jag tror att när människor tänker tillbaka på de fyra år som gått så kommer regeringsdugligheten att väga tungt i valet av block. Sättet som regeringen tagit Sverige genom krisen kommer att spela in. Men Reinfeldts framtoning, hans sätt att formulera politiken och hans popularitet kommer att avgöra.

Jag tror att de förändringar som gjorts tilltalar många svenskar. Att få behålla mer av sin lön är något som många lätt blir vana vid och faran att detta förändras med en röd-grön regering kommer för många att bli påtaglig.

Jag tror att människor uppskattar att det lönar sig mer att jobba än att inte jobba.

Snart kommer det nya sjukförsäkringssystemet att sätta sig och människor ser effekten av att rehabilitera och försöka få fram arbetsförmågan istället för att stänga in människor i långa sjukskrivningar utan åtgärd.

Skolan är det sista jag vill lyfta fram. Det är en fråga som i stort sett alla pratar om, gammal som ung. Sverige halkar efter, det är inte ordning och det som Alliansregeringen har börjat göra med skolan måste få fortsätta.

Val vinns inte utan ansträngning. Det är via samtal med människor som detta val kommer att avgöras och det är du och jag som måste göra jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar