lördag 16 oktober 2010

S har inte koll

Jag har en barndomsvän som numera bor i vår huvudstad men som under sommaren spenderar sin tid i sitt sommarhus i närheten av Örebro. För att hänga med vad som händer prenumererar in vän på NA under sommaren och det är ofta hon kommenterar de små lokala nyheterna som gärna slås upp som stora nyheter i ”vår” tidning. Hon skrattar gott år detta och jag brukar kontra med att DN och SvD aldrig rapportera om de små intressanta ”cykelställsfrågorna” som faktiskt engagerar människor.

Idag skulle min vän säkert ha skrattat om hon hade läst i NA om Kumla kommun som nu kommit på att de ska följa de beslut om 30 km/timme utanför förskolor som beslutades om för 10 år sedan….

Jag tycker att det är konstigt att detta kan förekomma i en kommun. Att man fattar beslut som sedan inte genomförs. S skyller som vanligt på tjänstemännen och vilka tjänstemännen skyller på det vet jag tyvärr inte.

Det värsta i denna fråga anser jag är att S säger sig inte kunna ha kontroll i just denna fråga (detta är sagt på möten som jag deltagit i).

Om man nu har bestämt att sänka hastighetsbegränsningen vid skolor så borde man anse att ett sådant beslut är viktigt. Att man sedan inte tänker på detta när man åker bil förbi skolor tycker jag är konstigt. Men det kan ju vara så att det inte finns någon S-märkt politiker som åker bil förbi skolorna i Kumla…

Det skylls mycket på tjänstemän i Kumla. Har man styrt en kommun så länge som S i Kumla har gjort anser jag att de borde ha det mesta under kontroll.

Det lyser igenom att S inte har koll. De tar inte ansvar för besluten som de tar, de har inga kontrollsystem och de ägnar mycket av sin tid till att skälla på tjänstemän istället för att granska hur de själva styr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar