torsdag 28 juni 2012

Goda exempel

Sommar och sol har det varit de senaste dagarna och dessutom har jag upplevt två goda exempel på engagemang för barn i vår stad.

Igår var jag, i min egenskap som medlem i Rotary, på Kollo i Ässundet – Det var så kul att möta barnen, ledarna från Korpen och framför allt se vad som händer på ett kollo! Jag paddlade, fiskade, vaktade badande barn och umgicks med alla härliga ungar.

Vad som imponerade mig mest var ledarskapet. Hur de unga ledarna på ett mycket klokt och strukturerat sätt fick dagen att bindas samman av en mening och inte bara lek och stoj. Barnen får fundera ut ord som de ska ta med sig till nästa dag och som ledarna sedan fångar upp och får ihop till dagens tema. Igår var det omtanke – hur ska i behandla varandra osv. Vid dagens slut knöt ledaren på ett imponerande sätt ihop säcken med prat kring detta.

Det andra solexemplet är sommarskolan i Vivalla som jag besökte idag. För första året är det Medborgarskolan som arrangerar sommarskola och drygt 40 barn lär sig under tre veckor mer matte, svenska och engelska. Med ideella krafter i form av universitetsstudenter, med koppling till Vivalla, får de dessa barn att verkligen lära sig saker. Nytt tänk, nytt upplägg med klara mål och struktur uppnår de mycket goda resultat!

Det här är två exempel på att viljan finns att ge barn i Örebro en bra sommar och framtid. Det går att samla in pengar, engagera ideella krafter om man bara har struktur och vilja - Tillsammans skapar vi ett bättre Örebro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar