måndag 25 april 2011

Håll Örebro rent!

Vi har alla våra vanor och rutiner en av mina är att vara ute och springa på mornarna. För mig är det ett bra sätt att hålla kroppen igång och jag njuter i fulla drag av att vara ute tidigt i den ännu inte riktigt vakna staden.

Nu på våren är det underbart att se hur naturen förändras och min runda ner till Rävgången har varit en upplevelse utöver det vanliga under denna påsk. Jag stötte inte på vargen i morse men massor med fåglar, vacker natur och vårblommor.

Men jag ser också en massa skräp som människor sprider i vår stad. För mig som är uppväxt med kampanjen ”Håll Sverige rent” är det helt främmande att slänga skräp på andra ställen än i en papperskorg. Det gäller tyvärr inte för en del människor idag.

Jag tycker att det är konstigt att människor lämnar kvar sitt skräp i parker, på gator och torg och vid grillplatser. På trappan till Rådhuset lämnar folk flaskor, muggar och salladskartonger. I Parker lämnas burkar, plastpåsar och annat skräp.

Om man nu sitter ute, troligtvis njuter man i solen eller i glatt sällskap i en park, vad är det som gör att man sedan bara lämnar sitt skräp när man går där ifrån? Hur fungerar man när man tycker att nästa person som kommer till parken ska sitta bland allt det som man själv har lämnat kvar?

Det kanske är så att människor som skräpar ner tycker att samhället ska städa? Det är väl någon annan som ska ta rätt efter dem, någon parkarbetare eller kanske någon frivillig person som ändå inte har annat att göra?

Nej, skärpning Örebroare! Vi måste alla ta ansvar för att vår stad ska vara fin och ren från skräp. Vi bör kanske starta en ”Håll Örebro rent” kampanj?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar