måndag 4 februari 2013

Bevara Mariebergsskolans skolgård!

Före jul blev jag kontaktad av föräldrar med barn på Mariebergskolan som undrade vad kommunen menade med sina planer på att bygga en förskola på skolans fina skolgård. Idag hade jag kontakt med den engagerade och upprörda föräldragruppen. Då, i december, visste jag inget om ärendet men jag tog snabbt kontakt med skolan för att höra vad som var på gång.

Det visade sig vara diskussionen om ny förskola i Marieberg som var uppe på tapeten igen. Kommunen tyckte att det bästa var att bygga den på skolgården - Då går det snabbt och inget nytt bygglov behöver sökas! Personalen jag träffade var upprörda och hade massor av argument mot föreslagen placering.

Det jag blir upprörd över är för det första hur kommunen inte tar tag i saker - Här har man vetat i flera år att en ny förskola måste byggas och helt plötsligt blir det panik! Den föreslagna placeringen är en av flera som fanns i ursprungsförslaget och det är den enda placering som Mariebergsskolan har sagt nej till. Märkligt att det är just det förslaget som nu presenteras som det bästa!

Dessutom anser man att det är orimligt att Mariebergsskolan ska ha en så stor skolgård. Men rimligt är det att dra vägar mitt i en skolmiljö och att begränsa elevernas skolgård så att det nästan bara blir en yta av betong!

Nej skärpning! Lyssna på verksamhet och föräldrar – Ta fram fler alternativ på placering av förskolan och se till att eleverna på Mariebergsskolan fortsatt har en bra och trygg skolgård!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar