onsdag 19 januari 2011

I väntan på beslut

Hela det politiskt intresserade Örebro väntade idag förgäves på ett besked från Valprövingsnämnden om ett ja eller nej till omval. Det var nog inte många som trodde på besked, förutom NA som dragit igång en omröstning om ny KSO, men ändå är det en liten besvikelse att vi nu får vänta till den 31/1.

Det är ju en speciell situation vi befinner oss i men det känns som om alla politiker är fullt och fast inställda på att ta sitt ansvar och göra det bästa av situationen. Jag som ska arbeta med gymnasiefrågor, som vice ordförande i Gymnasienämnden, har haft bra informella samtal med Dennis Bergic (S) och Georg Barsom (FP) om hur vi ska arbeta under perioden framöver.

Vi har en samsyn om mycket. Exempelvis har vi pratat om att vi måste ha elevens bästa i fokus, att verksamheten måste fungera och att vi konstruktivt ska försöka lösa frågan om flytten från Rudbeckskolan. Vi har också en samsyn att vi ska planera framåt. Vi värnar vårt samarbete som ska fungera även när valresultatet är fastställt och vi hamnar i majoritet och opposition.

Som ny i kommunen och delvis med frågorna håller jag nu på och samlar information och kunskap. Idag har jag exempelvis varit på Virginska skolan för att höra om deras verksamhet.

Örebro har en mycket bra kommunal gymnasieskola. Vi jobbar konstruktivt med mål, kvalité, kunskap, ledarskap och att elever ska må och ha det bra i skolan. Jag känner att det finns en vilja och ett driv ifrån de gymnasiechefer som jag har träffas att vara på tå när det gäller konkurrensen mot friskolan och att erbjuda bra alternativ till eleverna.

Vi moderater är ju kända för att hylla alternativ. I mina besök får jag bekräftelse för att alternativen lyfter kvalitén i den kommunala skolan. Det är viktigt att konkurrensen finns men framför allt är det viktigt att lära av varandra och fundera kring vad man själv är bra på och som kan locka elever till skolan.

För oss moderater är det viktigt med mångfald. Detta för att vi är övertygade om att det omöjligen kan finnas en lösning som passar för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar