söndag 30 januari 2011

Kvinnor i politiken

I dagens NA skrivs om ”nyheten” att Örebro på tisdag för första gången får en kvinna på den högsta politiska posten. Det som händer är stort och att inget av de styrande partierna i Örebro tidigare fått till detta är ett svaghetstecken. Jag hälsar Lena Baastad välkommen som Kommunstyrelsens ordförande och är övertygad om att hon kommer klara uppgiften bra.

De flesta partier diskuterar jämställdhet och inser att de måste ha en bra mix mellan kvinnor och män på de politiska uppdragen. I mitt parti har frågan diskuterats så länge jag minns men det är först på senare år som det satts på sin spets.

Medvetet har moderaterna inför valet 2010 arbetat för att få till en mix på listorna till de olika parlamenten. Vi har haft mål om lika många kvinnor som män högt upp på listorna men också att det ska finnas människor med olika bakgrund.

Moderaterna har velat ha en mix av gamla och unga, nya svenskar samt nya moderater. Vi tror att människor som är nya i det svenska samhället och även de som är nya i politiken kan tillföra mycket i det politiska arbetet.

Jag slås många gånger av den kompetens och erfarenhet som finns hos många politiker. Det är många som har varit med länge, funnits med i så många sammanhang och verkar kunna ”allt” om de verksamheter som politiker ska fatta beslut om. Jag har t.o.m. stött på politiker som är så insatta att de mer agerar som tjänstemän än som beslutsfattande politiker.

Politisk erfarenhet är bra och många gånger en styrka men vi måste också inse att nya ögon som inte är färgade av ”partipiska” och av att veta exakt hur allt går till också är bra. Det har vi moderater insett och försöker därför få in nya människor på exempelvis kommunala uppdrag. Vi anser att alla människor har något att bidra med och att en mångfald av människor inom politiken är en styrka.

Att få in fler kvinnor i politiken är en stor uppgift. Vi som redan lyckats ta oss till högre positioner har ett extra ansvar att locka kvinnor till politiken men framförallt har vi ett ansvar att stötta varandra. Jag har en nyfunnen vän som säger ”det finns en speciell plats i helvetet för kvinnor som inte stöttar andra kvinnor”. Jag tänker ofta på hennes ord och försöker dra mitt strå till stacken för att uppmuntra kvinnor.

Ett stort ansvar ligger på männen. För att vi ska få in fler kvinnor måste männen maka på sig och inse att de inte kan ta all plats i politiken. Här har det hänt en del men jag tror att det krävs ett visst generationsskifte innan alla män inser detta.

Att inte alla män klarar av att dela livet med framstående kvinnor vet vi och politikens villkor gör nog detta faktum värre. I min närhet har jag fantastiska män som stöttar sina politiskt aktiva kvinnor men jag har också stött på de som inte klarar av att leva ihop med en kvinna som har en stark politisk position.

Politiken har sitt pris vilket kloka kvinnor inser. Villkoren är tuffa, arbetsbelastningen hög och klimatet ibland hårt. Själv tycker jag att det positiva överväger men inser samtidigt att mycket måste ändras för att vi ska kunna locka till oss fler kvinnor, och män, i det politiska arbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar