Lärarfacket LR slår i dagens NA larm om lärarnas situation i
Örebro. De menar att arbetssituationen börjar bli ohållbar. Speciellt lyfts
situationen på Karro fram där Previas rapport från slutet av 2012 visar på hög
arbetsbelastning och stress.
Det är precis detta jag möter när jag pratar med lärare. De
beskriver en arbetsbelastning som är svår att hantera, administrativa uppgifter
som tar tid och en frustration över att undervisningen blir lidande. Att sedan
ständigt bli ifrågasatt, drabbas av neddragningar och ha diskussioner om minsta
utgift i skolan tär på dem som jobbar där.
Det som pedagoger vill göra är att undervisa. Många upplever
idag att de inte hinner förbereda lektionerna på rätt sätt och så klart blir då
kvalitén lägre. Detta är en stressfaktor som heter duga! Jag är övertygad om
att Örebros dåliga resultat, 25% av våra nior klarade inte godkänt i alla ämnen
förra läsåret, ligger som ett ok på lärarkårens axlar. De inser problemet men
har/får inte resurser nog att klara uppgiften!
Den styrande S-majoriteten i Örebro har dragit in på skolans
resurser. Ekonomin inför 2014 manar till ytterligare besparingar och självklart
får detta konsekvenser.
Jag tror på effektiviseringar och att man kontinuerligt
måste ifrågasätta om man gör saker på rätt sätt. Men att sparar på skolan när
resultaten ser ut som de gör i Örebro Kommun är fel.
Vi bör ifrågasätta hur vi nyttjar den viktigaste resursen
som skolan har. Vad ska våra lärare göra och vad kan andra göra? I min värld
ska lärare undervisa, förbereda lektioner, sätta betyg och se till att ha en
bra kontakt och dialog med elever och deras föräldrar. Allt annat borde annan personal kunna
sköta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar