Örebro är ännu en gång i botten när det gäller en rapportering om skolan. Denna gång gäller det skolk i våra gymnasieskolor där Örebro län kommer på en trist tredjeplats och Örebro som stad har 5% som skolkat så mycket att studiebidragen dragits in.
Skolk är inte bra, det ska rapporteras och jag anser att de nya reglerna som gör att studiebidraget kommer dras in tidigare än som det är nu, efter 20% oförklarad frånvaro, är bra. Viktigast av allt är dock att ta reda på orsakerna till frånvaron och se till att eleverna motiveras att vara i skolan.
Skolan måste ha en förmåga att ge eleverna motivation och ett intresse för studier och sin framtid. Även om gymnasiet är en frivillig skolform är det väsentligt att varje elev klarar sina studier och får ett slutbetyg. Vi vet att de som inte klarar gymnasiet har stora svårigheter att få ett arbete och hamnar många gånger i utanförskap.
Som engagerad i skolfrågor är jag ute en hel del i skolorna och i mitt uppdrag i gymnasienämnden har jag besökt många av de gymnasieskolor vi har i Örebro. Jag imponeras många gånger av lärares ambition med sitt arbete. Hur de ständigt försöker hitta nya angreppssätt för att intressera omotiverade elever för exempelvis matte. Det är viktigt att, som man gör på Wadköpings utbildningscentrum och bygg- o anläggningsprogrammet, försöka hitta motivationen till teoretiska ämnen i det praktiska ämnet.
Men det gäller också för skolorna att ge elever insikt om det personliga ansvaret. Man måste som elev ta sitt skolarbete på allvar och inse att det egna engagemanget är avgörande för hur det går i skolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar