tisdag 29 mars 2011

Alla elever ska ha samma chans

Jag har under två dagar haft förmånen att lyssna på många kloka ord om svensk skola. Beskrivningar om hur det varit, är och borde vara inspirerar till fortsatt arbete för en bättre skola för alla barns bästa i Örebro.

Mycket låter väldigt självklart och jag förundras över att det är så många ord och lite verkstad.

Någon måste ställa kraven och det faller tillbaka på oss politiker. För en bra skola krävs få men tydliga mål från oss politiker. Att vi ställer rätt frågor och att uppföljning prioriteras. Detta vill jag jobba för i Örebro.

Jag anser att fokus på kunskap är väsentligt. Vi ska hela tiden har barns rätt till en bra skola för ögonen. Vi ska ha höga förväntningar på alla i skolan. Vi ska inte ursäkta dåliga resultat på elevers sociala bakgrund, precis som om barn med fel föräldrar per automatik inte kan prestera. Vi måste främja oss från synsättet att det är fel på eleverna. Bra pedagoger ska kunna möta och inspirera alla sorts elever.

Jag håller med flera rikspolitiker som menar att lärarnas löner måste höjas, vilket är något som vi kommunpolitiker måste ta ansvar för. Det är orimligt att tro att människor som har flera möjligheter till yrkesval ska välja en lång utbildning till lärare om lönen är dålig. Faktum idag är att lärarutbildningen sällan är förstahandsvalet för studenterna.

Vi måste våga ge uppdraget till våra skolledare att premiera bra lärare. Vi måste lyfta bra exempel, våga trotsa ”Jante” och tala om att vi vill se resultat.

För varje elev är det ett svek när skolan inte klarar av att ge dem den kunskap och förberedelse för livet som de har rätt till. Idag är det tyvärr så att det är de elever som kommer från socialt svaga förhållanden som drabbas mest. För mig är detta oacceptabelt. Vi måste göra allt för att klara varje elev. Det finns inga ursäkter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar