fredag 25 mars 2011

Oseriöst från S ang gymnasieskolan

Ena dagen säger S att besluten kring Rudbecksskolan ligger fast och nästa dag är beskedet att de ska riva upp allt! Det märks att det är valrörelse och att S behöver profilera sig - att de gör det så oseriöst och populistiskt förvånar mig.

Det var ett långt pressmeddelande som gick ut igår men i det står inget om konsekvensen av deras ställningstagande. Vad ska S göra med alla tomma lokaler? Vilken skola ska S lägga ner för att behålla Rudbecksskolan? Och är det verkligen bra att medvetet flytta skolelever i årskurs 7-9 till den miljö som råder i kvarteret?

I gårdagens radioreportage jublar vissa lärare på Rudbecksskolan men jag kan tänka mig att stämningen inom gymnasieförvaltningen inte är lika munter. Förvaltningen har i uppdrag att gå ur lokaler för att komma tillrätta med ekonomin och minskningen av antalet elever. Nu är säkert frågorna många om hur S har tänkt att de ska klara av finansieringen.

Jag uppskattar att vi har engagerade lärare i våra kommunala skolor men jag är inte beredd att äventyra den kommunal ekonomin för den skull. Mitt råd till lärarna är istället att starta en friskola, med goda idéer har de säkert en chans att locka till sig elever.

Den kommunala gymnasieskolan i Örebro behöver inte mer lokaler just nu. Att fortsätta gymnasieundervisningen i Rudbecksskolan kommer att få stora ekonomiska konsekvenser som S inte påvisar i sitt förslag. Detta är oseriöst.

S spelar nu ett högt spel med Örebroarnas pengar – det är utspel var och varannan dag om alla satsningar de ska göra men någon slutsumma eller finansiering presenterar de inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar