tisdag 28 juni 2011

Konst

Igår invigdes kaninen på Stortorget – Jag tycker den är helt underbar och att den verkligen sätter Örebro på kartan. Konst ska engagera och skapa diskussion och visst är det just det som Open Art gör i Örebro sedan några veckor tillbaka.

Idagens NA kan vi läsa om att vissa verk vandaliserats vilket är trist. Men det är tydligen så att vi måste ha det i beräkningen om vi vill ha konsten så tillgänglig som den är i Open Art. Attityder och en diskussion i olika grupper om hur vi beter oss i samhället, om vad som är OK och hur vi inte ska agera med andras saker är på sin plats. Jag har tagit upp detta med nedskräpning tidigare vilket också upprör mig.

Idag prata man också mycket om konstens roll i folkhälsoarbetet. Att uppleva och utföra konst har en stark koppling till hälsa och idag kan man t.o.m. få konst på recept. Se bifogat klipp.

Jag gillar konst och tror att samhället har en stor uppgift i att tillhandahålla konst åt människor. Konst berikar, ger avkoppling och fyller för många människor en stor funktion i livet. För mig är det viktigt att konsten görs tillgänglig för många - barn, gamla, funktionsnedsatta och olika grupper som annars inte söker sig till konsten.

I Örebro finns det just nu massor av konst på våra gator men det finns också konst i gallerier, och i form av teater, film och föreställningar. Det är också viktigt att vi kan utöva olika konstformer (även om vi inte är proffs) här gör skolor, kyrkor och utbildningsförbund en stor insats. De gör att vi exempelvis kan sjunga i kör, dansa mm mm vilket är bra för oss, både på kort och lång sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar