tisdag 21 februari 2012

Dåliga förklaringar om WUC

Majoriteten i Örebro Kommun har som främsta argument för att lämna Wadköpings utbildningscentrum att de inte vill minska på personalen. Eller som de skrev på NA debatt i lördags ”Det är viktigare med människor än med lokaler.” Visst är det så – Måste vi välja så behåller vi hellre lärare än lokaler.

I samma artikel skriver de tre Kommunalråden, Baastad, Bondesson och Persson, att de är självkritiska till processen kring ”WUC-frågan”. Det är bra att de inser att det har blivit fel, men vad hjälper det oss nu? Ingenting!

Det duger inte att förklara en så klantig process med att det blev panik, vi får inte sparka för mycket personal och vi inser att det blev lite fel i processen!

Hade jag varit sosse och vunnit valet i maj hade jag också stoppat flytten från Rudbeck. Jag hade dock samma dag startat en process och en utredning med uppdraget att se hur vi med denna förändring ska klara att anpassa lokaler efter antal elever. Dessutom hade jag sett till att ha med oppositionen i det arbetet. Jag hade sett till att tydliga direktiv till utredningen skrivits, att alla lokaler tilläts att diskutera och att involvera professionen i arbetet.

Men nu är ju inte jag sosse så detta har inte hänt! Istället gjorde majoriteten ingenting efter sitt beslut att behålla Rudbecksskolan. Inget hände förrän efter sju månader då ekonomin i gymnasieförvaltningen brakar! För mig är det hela en gåta. Hur kan erfarna politiker bete sig så oansvarigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar