onsdag 6 augusti 2014

Möjliggör för en levande landsbygd

Att Örebro är en fantastisk stad är det många som har upptäckt. Inflyttningen är stor och staden växer. Detta är positivt men också en utmaning. Hur ska vi hänga med vad gäller bostäder, förskolor, skolor och annan samhällsservice?

Igår besökte jag Latorp, en idyll 15 km från centrala Örebro. I Latorp är det generationsväxling och ett stort tryck på förskolan och skolan som tyvärr inte räcker till för alla som vill ha plats. Jag mötte några föräldrar som engagerar sig för fler förskoleplatser i den så populära Latorps förskola.

Till Latorps förskola står idag 23 barn i kö. De har en plats någon annan stans men vill helt ha en plats nära hemmet. Verkligheten för dessa föräldrar är att de får köra sina barn, till Garphyttan, Vintrosa eller in till Örebro. Detta medför en logistisk utmaning och i många fall att en extra bil måste inköpas (att ta sig till förskolan med hjälp av kollektivtrafiken på landsbygden är enligt föräldrarna inget alternativ!).

Kommentarer från föräldrarna jag träffade: Vi vill inte köra runt med våra barn! Vill vi ha folk på landet så måste vi se till att det finns förskolor! Vill inte ni politiker ha en levande landsbygd?

Jag vill ha en levande landsbygd och jag kommer att göra allt jag kan för att vi snabbt ska komma igång med en utbyggnad av Latorps förskola.

Nya Moderaterna nöjer sig inte med att alla barn har en plats i förskolan. Vi lyssnar på föräldrarna. Vi vill ha en hög kvalité i förskolan, max 15 barn per förskolegrupp och ett större fokus på att familjernas önskemål ska styra utbyggnaden av kommunens förskolor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar