lördag 26 februari 2011

Trygghet

NA skriver på ledarplats idag om det stundande omvalet och slutsatsen blir att inget parti fullt ut kommer våga att satsa på lokala frågor. Kent Persson skriver om detta i sin blogg idag och menar att den lokala pressen har ett ansvar för hur parternas frågor speglas. Så sant, och i Örebro är det just NA som bör ta ett ansvar.

Jag tror att val vinns på lokala frågor. Det som berör människor i det dagliga livet har betydelse. Hur vi politiker förmår att beskriva lösningen på det som människor upplever som problem har stor betydelse för vem de lägger sin röst på.

För oss moderater är det viktigt att beskriva att allmänna medel, skatterna, som kommer in till kommunen ska användas till vård, skola och omsorg. Vår vision är ett tryggt Örebro där vi värnar välfärdens kärna. För att detta ska vara möjligt måste vi fixa jobben.

För att kunna fixa jobben måste vi ha ett företagsklimat i Örebro som gör det möjligt för företag att etablera sig, verka och växa. Det ska vara enkelt att ha företag i Örebro och kommunen ska ha en positiv och välkomnande attityd till alla företagare och entreprenörer.

Ett bra företagsklimat innebär fler jobb och större möjlighet att skapa ett tryggt Örebro.

Trygghet är att kunna gå över stan och enda hem sent på kvällen. Trygghet är att veta att mina barn är klokare när de kommer hem från skolan än när de gick dit. Trygghet är att veta att mina gamla föräldrar får en bra vård på hemmet. Trygghet är att veta att polisen kommer när ett brott har inträffat, att ambulansen rycker ut när olyckan är framme och att socialtjänsten hjälper till när det behövs.

För mig är trygghet även att ha möjlighet att påverka. Jag vill ge Örebroarna möjlighet att enkelt kunna välja mellan exempelvis olika barnomsorg, skolor och hemtjänstföretag. I ett tryggt samhälle har man själv kontrollen över sitt liv, blir lyssnad på och tas på allvar i sina val oavsett vem man är eller vilken bakgrund man har. Trygghet är att veta att jag får den hjälp jag behöver när jag behöver den.

För att skapa trygghet i ett samhälle krävs pengar i form av skattemedel men det krävs också en effektiv och bra kommunal organisation, bra chefer och trygga medarbetare.

Det är också viktigt att vi var och en tar vårt ansvar. Hjälper till i det lilla, bryr oss om våra och andras barn, tänker på grannen som sitter ensam eller säger till ungdomar som beter sig illa på bussen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar