torsdag 22 april 2010

En vårbukett till alla som jobbar ideellt

Frivilliga krafter i form av människor som engagerar sig i andra människor är viktigt att ha i ett samhälle. Offentlig verksamhet och politiken gör klokt i att stötta detta arbete då mycket mer annars skulle hamna i samhällets knä att ta hand om.

Igår bad Johan af Donner om ursäkt och erkände det mesta av det han är anklagad för, förskingring av stora summor pengar i Röda Korset och Cancerfonden. (Även om jag kan tycka att ursäkten inte är så mycket värd.) Att detta har förekommit i en organisation som bygger på så mycket frivilligt arbete är minst sagt beklagligt. Jag och många andra frivilligarbetare runt om i Sverige är arga och besvikna. Samtidigt kämpar vi på i det goda syfte som bl.a. Röda Korset bedriver sin verksamhet. OM detta skriver Maria Eriksson på ledarplats i dagens SvD.

Mycket i vårt samhälle bygger på frivilligt arbete. Vad skulle vi göra om tränarna i våra idrottsföreningar började begära lön för det arbete de la ner? Vad skulle hända med Väntjänsten, kyrkornas aktiviteter, politiska partier, Röda Korset mm, mm?
Tänk vilka pengar som vi skulle få lägga ner för att göra allt som dessa frivilliga krafter åstadkommer. Eller värre, vilket samhälle vi skulle få om människor inte ville engagera sin ideellt.

Jag känner många människor som på sin fritid engagerar sig för att barn och ungdomar ska få en meningsfull fritid. Jag känner de som osjälviskt engagerar sig för andra medmänniskor och jag vet många som sliter och släpar för att samla in pengar till människor långt borta i ett annat land.

Anledningen till engagemanget är säkert olika. För egen del är det intressant och känns meningsfullt att vara med i Röda Korsets besöksgrupp på fängelset i Kumla. Där träffar jag människor som jag aldrig skulle träffa annars och jag kan delta i samtal med de intagna som många gånger är meningsfulla både för dem och för mig. Jag är också engagerad i simklubben Nautilus vilket är jättekul och anledningen är lite av att betala tillbaka för allt simningen gav mig som aktiv.

Även om anledningarna till att man startar ett frivilligt arbete är olika tror jag att många med mig fortsätter för att det ger så mycket tillbaka. Man träffar andra människor, det är kul, känns meningsfull och framförallt är det gemenskap. Gemenskap med dem man "hjälper" och gemenskap med dem man "jobbar" tillsammans med.

För mig är alla frivilligarbetare värda en stor vårbukett som tack för sitt engagemang.

4 kommentarer:

  1. Tycker du att Bengt Westerbergs styrelsearvode är rimligt?
    Detta frågar en man vars fru helt ideellt bakar bullar till Röda Korset och varje onsdag, utom under sommaren, syr barnkläder till Röda Korset.

    Men som min gamla mamma brukade säga: Det är skillnad på lort och pannkaka.

    Olle Enström

    SvaraRadera
  2. Vad jag förstår är Westerbergs arvode mer en lön för allt jobb han lägger ner. Jag hörde hans förklaring till detta på radion fr lite sedan.Westerberg förklarade sin lön med att hans insats innebar mycket av ett jobb som annars någon tjänsteman skulle behöva göra.
    Jag tycker att organisationer som bygger på ideell verksamhet ska kunna moteivera sina löner på ett mycket bra sätt. Man måste kunna förklara varför vissa i organisationen ska jobba utan lön och andra inte.

    / Maria

    SvaraRadera
  3. Maria!
    Det finns många människor som gör ett bra jobb för halva BWs arvode. Har man dessutom som BW bl a riksdagspension och en del styrelsearvoden så behöver man knappast jobba för pengarna i en idell organisation.
    I en intervju i SPF-s tidning säger BW att han har enkla vanor. Dock behöver han tydligen en hel del pengar för sina vanor.
    Bemärk också att RK missade 100 miljoner för att Roger Akelius tyckte att BW hade för högt arvode.
    Olle Enström

    SvaraRadera
  4. Jag försvarar inte det arvode som Bengt Westerberg har. Jag är, liksom du, kritisk till höga löner för uppdrag i organisationer som bygger på frivilligt arbete.
    Men jag kan också inse att kompetenta människor kostar pengar att engagera. Jag är inte så insatt i Röda Korset för att kunna bedömma om en "billigare" ordförande skulle göra ett lika bra jobb som dagens ordförande.
    / Maria

    SvaraRadera