Debatten om RUT och ROT har varit intensiv den senaste tiden och jag besökte igår ett litet företag i städbranschen som har sin bas i Kumla. Jag var intresserad av att få lära mig mer om hur marknaden är i Kumla för ett serviceföretag och hur lite om kundkretsen.
Jag möttes av en duktig företagsledare med sund inställning både i sin syn på framtiden och på sina anställda. Sakta men säkert har antalet anställda under tre år växt till 6 stycken samt att praktikanter och flera timanställda finns i företaget. Personalen har olika bakgrund och det är känslan av att personen kan passa in, både med arbetsuppgiften och i gänget, som styr vem som anställs. Man jobbar aktivt med att förebygga arbetsskador, personalen är delaktiga och man diskuterar och reflekterar mycket för att hålla en bra servicenivå mot kunden.
Debatten om RUT ger fler jobb till städbranschen och markanden växer rakt upp, även i lilla Kumla. För det enskilda företaget gäller det att vara flexibel, ha en bra service och goda referenser.
Att kundkretsen är höginkomsttagare är en MYT lika så att personalen känner sig som pigor.
Kundkretsen består av människor från alla samhällsklasser, äldre, yngre, ensamstående och småbarnsfamiljer. Kunderna höjer personalen till skyarna och är så tacksamma för det jobb som görs i deras hem.
Det är ur de små företagen som jobben kommer. Det är företagsamma individer som tar oss ur krisen och det är företagare som Tina Johansson som vi behöver ha fler av i Kumla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar