I dagens NA kan man läsa att en småföretagarbarometer bedömer att krisen är över för länets småföretag. Detta är glädjande besked då mycket av de nya jobben kommer just i små företag.I samma artikel står det om bristen på rätt sorts arbetskraft och det är ju detta som är faran när vi nu ser ljuset i tunneln efter en djup kris.
En snabb uppgång i ett företag leder ofta till växtvärk som bl.a innebär svårigheten att hitta rätt folk att anställa. Därför är det viktigt att som företagare kunna ha en ”kristallkulla” där man kan se framtida behov av kompetens och sedan förbereda sig för det.
I artikel klagar PMP:s vd Mikael Julher på oss politiker som inte sett till att det finns kompetenta säljare. Han påtalar bristen av högre utbildning inom försäljning och det har han säkert rätt i. Frågan jag vill ställa är vad han och hans bransch själv har gjort för att ändra på detta?
Jag anser att det är viktigt att varje företag och varje bransch bör funderar kring sin egen personalsituation. Hur kompetensen ska behållas i företaget, hur man ska kunna locka till sig personal och hur extern utbildning ska kunna anpassas för det behov man har.
För detta krävs ett samarbete med andra, både med företag inom branschen och med olika utbildningsanordnare. Det går inte att sitta still och tro att gymnasieskolor och högre utbildning ska kunna gissa sig till företagens behov.
Jag vet att samarbete inom teknikföretag fanns innan krisen. Där såg man att bristen på arbetskraft skulle bli påtaglig inom kort bara för att ungdomar idag inte vill ta jobb inom teknisk industri. I Köping startades ett samarbete mellan olika tekniska företag och skolan vars syfte var att locka ungdomar till industrin.
Branscher, företag, kommuner, län, regioner, utbildningsföretag, skolor, högskolor, skolor och politiker måste alla samarbeta för att arbetskraften ska kunna matchas mot den kompetens som efterfrågas i svenska företag. Här har alla ett ansvar att ta och ett jobb att göra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar