fredag 9 april 2010

Ett levande centrum

I Örebro rasar restaurangägarna över att de endast får ha öppet sina uteserveringar till kl 23. Det är konstiga regler om ambitionen för staden är att ha ett centrum som lockar till sig människor på sommaren. Nu lovar Staffan Werme att ta tag i frågan vilket är bra.

I Kumla har vi också uteserveringar på sommaren vilket gör att atmosfären kring torget blir mer levande. Jag tror att det är en starkt bidragande effekt till trivsel och det innebär också att vuxna rör sig i centrum under kvällstid.

Tyvärr har uteserveringarna i Kumla bara tillstånd att ha servering till kl 23 och ska vara utrymda kl 23.30. Sedan är det tomt på torget och för många människor innebär det att det känns otryggt att vistas i centrum.

Jag tycker att Kumla kommun borde vara mer generös med öpettiderna. Rimligt är att uteserveringarna i Kumla får vara öppna till kl 24 och därmed utrymda kl 00.30. Det skulle bidra till att lyfta Kumla centrum, få människor att stanna här istället för att åka till Örebro och att få fler vuxna som rör sig i centrum nattetid.

I Kumla har vi periodvis problem med att ungdomar drar runt i centrum. Många gånger sköter de sig exemplariskt men det händer att det blir bråk och vandalisering på exempelvis fönsterrutor. Om vi var fler vuxna på stan och inte lämnade över hela centrum nattetid till ungdomarna skulle detta kunna undvikas.

Jag har märkt av detta under de tillfällen jag har nattvandrat. Bara att vuxna normala människor finns på plats har en lugnande effekt.

Min åsikt är att uteserveringar bidrar både till trivsel och ett lugnare centrum.

Bloggare: Kent Persson, Lotta Olsson

1 kommentar:

  1. Jag håller fullständigt med dig Maria och jag kan dra det ett steg längre: Det är folkhälsofrämjande med längre öppettider på krogen!

    Det finns ett område som jag tycker att man är helt fel ute när man talar i förebyggande termer. De som ger underlag till beslut på detta område tänker inte långsiktigt eller har ett helhetstänk. Jag anser inte att man arbetar förebyggande när man resonerar om att krogar ska stänga tidigare. Det blir snarare en motsatt effekt och man slänger upp dörrarna för den illegala marknaden, det dolda våldet och missbruket.

    Det finns ingen forskning som visar på att den totala alkoholkonsumtionen minskar vid kortare öppettider på krogen...

    Det är mycket förvånande att olika instanser uppmuntrar till kortare öppettider på krogen. Detta med tanke på att det med all sannolikhet kommer öka med privata fester, svartklubbar mer eller mindre etablerade.

    Läs mer: http://marlenekopparklint.blogspot.com/2009/03/folkhalsoframjande-med-okade-oppettider.html

    SvaraRadera