torsdag 15 april 2010

Rättvisa

Moderaternas vårkampanj, veckans bloggdebatt och dagens ledare i SvD handlar om rättvisa. Jag antar att de flesta politiker har just rättvisa som ett av argumenten för att engagera sig politiskt men att vi säkert har olika definitioner på begreppet.

För mig handlar rättvisa om att bestämma över sitt eget liv. Jag har ett ansvar att ta hand om mig och de mina efter bästa förmåga och jag får hjälp av samhället om det skulle köra ihop sig. Rättvisa betyder att när jag arbetar ska jag kunna försörja mig på min lön, inte allt för stor del ska gå till skatt och jag ska känna att det lönar sig att arbeta.

Rättvisa är att som barn/ungdom får en bra förskola och skola. Rättvisa är att jag får en undervisning efter de förutsättningar som jag som individ har och inte efter en mall som passar genomsnittet av eleverna. Rättvisa är att få en bra utbildning.

Rättvisa är att få en bra vård oavsett vem jag är. Jag ska kunna lita på att jag får vård i tid och att jag får ett bra bemötande. Jag ska få hjälp att komma tillbaka efter en sjukskrivning vilket innebär relevant rehabilitering och bra resurser för arbetsträning om jag så behöver.

Rättvisa är att som gammal kunna behålla sin värdighet, jag vill kunna välja var jag ska bo och vem som ska ta hand om mig.

Ett rättvist samhälle ger förutsättningar och ställer krav på sina medborgare att arbeta och försörja sig. Ett rättvist samhälle har bra och effektiva system för styrning och trygghet vilket gör att skattemedel går till rätt saker. Ett rättvist samhälle tar hand om människor som hamnat snett.

Andra bloggare: Lotta Olsson, Kent Persson, Tokmoderaten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar