måndag 9 maj 2011

Stärk det ideella arbetet

Det finna många ideella krafter i Örebro som gör en stor insats för människor som har fastnat i missbruk, hemlöshet och på andra sätt hamnat snett i vårt samhälle. Jag beundrar människor som oftast med låga löner, om några alls, hänger sig åt detta engagemang. De är värda en eloge för det arbete de utför genom att göra skillnad för människor som är långt ifrån det vi ofta kallar det normala livet.

Jag har på kort tid besökt några av dem som gör skillnad. Förra veckan träffade jag Ann-Marie som jobbar på Verdandi men som också del av sin tjänst arbetar på nätverket Eksam vilka har i uppdrag från kommunen att hitta en ny styrform för ekonomisk rådgivning. Idag har jag träffar Per som arbetar på Ria Dorkas, en verksamhet med kristen grundsyn, som ger stöd till människor som befinner sig i en utsatt livssituation. För ett par veckor sedan träffade jag Lars på Kris vilka på ett fantastiskt sätt stöttar f.d. kriminella i deras väg till ett drogfritt och hederligt liv.

Organisationerna drar till sig människor som behöver mer och annan hjälp än den som offentlig verksamhet kan ge. Det är människor som av olika anledningar inte vill ta hjälp av kommunen. Det är människor som bränt sina skepp och förlorat allt som de lockar till sig. Verksamheterna behöver oftast inte göra reklam för sig utan människor hittar dem via kontakter.

Hos Verdandi måste man vara nykter när man kommer, hos Ria Dorkas kan man vara onykter men man måste vara lugn när man är där, Kris kräver drogfrihet och hederlighet dygnet runt av dem som ska vara med i verksamheten. Det är olika regler på olika ställen vilket är bra. Olika inriktningar lockar olika människor och chansen är därför större att individen hittar något som passar.

Jag tror på samverkan mellan olika verksamheter som vänder sig till utsatta människor i vårt samhälle. Jag anser också att kommunen på ett bra och konstruktivt ska sätt stötta de olika organisationerna som gör detta värdefulla arbete.

Kommunen har ett ansvar att ställa upp med bidrag i form av pengar men också i form av lokaler och annat som underlättar för verksamheten. Vi ska stötta men samtidigt måste vi se till att bidragen går till bra verksamhet.

Om Koalitionen får förtroendet att leda Örebro efter omvalet på söndag så kommer vi att satsa mer resurser på utsatta människor i Örebro. Jag kommer som kommunalråd att ha hand om frågor som handlar om trygghet och tillgänglighet. I mitt arbete kommer att ingå att stärka det ideella arbetet i Örebro, arbeta för samverkan och samarbete för en tryggare stad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar