måndag 30 maj 2011

Örebro – en idrottsstad

I lördags upplevde jag för första gången boxning live. Jag var inbjuden att inviga Live Fight night som arrangerades av Örebro boxningsklubb och Örebro MMA i Mellringehallen.

Örebro är en idrottsstad. Vi har många framstående idrottsklubbar och kommunen gör stora satsningar för att attrahera utövare, publik och sponsorer. För mig är det viktigt att det finns en mångfald av idrotter i Örebro och att alla föreningarna ges lika förutsättningar.

Boxning är en omdiskuterad sport men om man betänker de regler som sporten omgärdas av och i vilket fysik de har som tävlar så tror jag inte faran är så stor. Jag imponeras av det jag hör om Örebro Boxningsklubb. De har ett stort engagemang de har för ungdomar i Örebro. Det är imponerande att höra om satsningen som görs på tjejer (hälften av 400 medlemmar är tjejer) och för ungdomar med annan bakgrund är den genuint svenska. Boxningen i Örebro är på frammarsch och det märktes i lördags.

MMA är kanske än mer omdiskuterat men klubben i Örebro har ett gott rykte och är en seriös förening dit alla är välkomna – Detta är bra och det gynnar kampsporten i Örebro.

Jag är en stark förespråkare av hälsa, motion och rörelse. Jag vet vilken betydelse fysisk träning har för kroppen men också för själen. Jag vet hur väl idrotten fostrar, att gemenskapen i en idrottsförening kan göra underverk med människor och att det är något som man bär med sig hela livet.

Jag vet att det i varje idrott krävs ideella krafter. Det är allt från föräldrar som engagerar sig i sina barn till idrottsledare som brinner för att barn och ungdomar ska ha en vettig fritid.

Utan dessa ideella krafter och utan våra idrottsföreningar skulle kostnaderna för våra barn vara gigantiska. Utan vettiga aktiviteter på fritiden finns massor av tid för mer ohälsosamma aktiviteter. Utan motion och rörelse skulle våra barn må betydligt sämre än idag och än värre skulle det varar för deras hälsa på sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar