tisdag 13 september 2011

Det blåser

Idag blåser det i Örebro, träd knäcks och det gäller att hålla i hatten! Inne på Rådhuset är det också lite blåsigt även om fönstren är täta och vi mest upplever vädret genom synintryck. Men diskussionerna kring den kommunala ekonomin och den kommunala skolan gör att vi bör hålla i hatten och se till att fokusera på det som är viktigt för att ta Örebro rakt fram.

I nästa vecka ska budgeten för 2012 börja beredas. Det är bra om vi då står stadigt och verkligen ser till att det bästa görs för Örebro. Att göra satsningar av olika slag är kul men det gäller också att ta ansvar och ha täckning för sina utgifter. Det ska bli spännande att se vilka förslag som läggs fram. Min gissning är att mycket kommer att behöva strykas när vi väl har en säkrare prognos över kommande års ekonomi.

När det gäller skolan är det stor bevakning från media. Själv var jag igår med i ett reportage i NA och diskuterade segregation. Jag anser att ambitionsnivån måste höjas i Örebro. Skolan ska vara skola och fokusera på att förmedla kunskap. Jag tror att vi ska fokusera på lösningar, hitta vad som är specifikt för varje skola och ge varje skola frihet att utveckla sin verksamhet.

För mig är det viktigt att alla skolor i Örebro är bra - De kommunala skolorna och friskolorna. För mig är det viktigt att skolorna får handlingsfrihet i sin utveckling samt klara mål och en nogsam uppföljning från politiken.

Vi får inte blåsa iväg i vår iver att få alla elever godkända – regler måste följas och för mig är det väsentligt att personalen i detta arbetar med samsyn. Vad som har hänt på Virginska skolan ska utredas vilket är bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar