onsdag 14 september 2011

Val av skola

Det fria skolvalet har många fördelar. Jag anser att den kommunala skolan har blivit bättre sedan den har fått konkurrens samtidigt som jag ser att det samtidigt skapat problem. Jag har en stark tro på professionens kompetens och anser att mycket av problemen kan lösas genom att ge skolorna handlingsfrihet.

Jag tror att en engagerad personalgrupp kan åstadkomma mycket. Jag tror att ett bra ledarskap som har tid för pedagogisk utveckling och som skapar utrymme för idéer att förverkligas kan skapa bra skolor. Det finns massor av exempel på detta i Örebro och på andra ställen i Sverige.

En naturlig konsekvens av det fria skolvalet är att den kommunala skolan får färre elever. Samtidigt har vi som kommun en skyldighet att erbjuda en kommunal skola. Detta är ett administrativt problem som kommunen måste ha kompetens att lösa. Konsten är att skapa en flexibilitet i de kommunala skollokalerna. Det kostar massor med pengar när vi inte har en balans mellan lokaler och antalet elever.

Kommunen måste klara av att erbjuda ett bra kommunalt alternativ till friskolorna. Det ska vara lika populärt att välja en kommunal skola som en friskola. Här har vi en hel del att göra i Örebro. Det är inte bra att vissa skolor har blivit frånvalsskolor.

Jag anser att varje skola måste göra sin hemläxa. Varje skola måste hitta sin själ, sin arbetsglädje och sitt sätt att anta utmaningen att locka till sig elever. Skolledaren har en stor roll och vi politiker har ett ansvar att skapa förutsättningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar